oktober
2022

Docent wil meer aandacht voor diversiteit: 'Ik kan niet niks doen'

De aanleiding was de moord op George Floyd, het doel is bewustzijn over diversiteit en inclusie creëren. Dankzij docent en programmamanager Inclusieve Samenleving Cheryl McDowall besteedt Fontys dinsdag voor het eerst actief aandacht aan het landelijke initiatief Diversity Day.

De titel zegt het al, maar Diversity Day is een dag waarop aandacht wordt gevraagd voor diversiteit. Voor veel bedrijven in Nederland is het inmiddels vaste prik, voor Fontys wordt het morgen de eerste keer dat ze aansluiten bij het initiatief van de SER. Met dank aan Cheryl McDowall, die zich hard maakt voor diversiteit, inclusiviteit (ofwel inclusie) en aanverwante thema’s.

“Twee jaar geleden na de moord op George Floyd ontstond bij mij de behoefte om binnen Fontys actief iets met deze thema’s te gaan doen”, zegt McDowall, werkzaam bij het domein Mens en Maatschappij. “Niks doen, dat kan ik niet meer. Zeker niet na die moord.”

Vraagstuk
McDowall bedacht een plan, ging in gesprek met verschillende directeuren en kreeg al snel een akkoord. “Ze willen bij Mens en Maatschappij echt iets met diversiteit en inclusie gaan doen. Het is inmiddels het tweede maatschappelijke vraagstuk geworden dat we binnen ons domein willen oppakken.”

Meedoen aan Diversity Day is slechts één van de vele activiteiten waar McDowall en het team mee aan de slag willen. Ze ziet deze dag als een eerste stap naar een compleet nieuwe denkwijze. “Inclusie begint bij jezelf. Je kunt er heel veel over vertellen, maar je moet er iets mee doen. Het kan in je hoofd zitten, maar het moet uit je hart komen. Pas dan kun je er écht over na gaan denken en naar handelen.”

Workshops
Tijdens Diversity Day worden er op de Fontyslocatie aan de Rachelsmolen en in de avond bij kunstcentrum CKE allerlei workshops gegeven. Verschillende bekende en onbekende gastsprekers komen langs. Van rappers tot medewerkers van Defensie. “Ervaringsdeskundigen komen hun verhaal vertellen en gaan in gesprek met mensen”, legt McDowall uit. “Studenten en medewerkers van Fontys en de TU/e zijn welkom.”

Alles staat in het thema van ‘Living Labels’. “Hiermee wordt bedoeld dat je anders over mensen gaat denken als je hen echt leert kennen. Je gaat ze zien zoals ze zijn door in gesprek te gaan over alle vooroordelen die je over iemand zou kunnen hebben. Het draait om het bewustzijn. Je kan jouw eigen waarde, jouw eigen perspectief, loslaten door verder te kijken dan je in eerste instantie deed. Je gaat vooroordelen tegen. Je stelt jezelf open.”

Meer plannen
Na Diversity Day gaat McDowall verder met haar programmaplan Inclusieve Samenleving om van Fontys een inclusiever Fontys te maken. Hoe: door middel van workshops, storytelling en het voeren van gesprekken. “Ik denk dat mensen wel stappen wíllen zetten als het om diversiteit en inclusie gaat, maar dat het nog niet effectief gedaan wordt. We kunnen er heel veel over praten - inclusie is bijna een trend aan het worden - maar het zit ‘m in het doen. In het aanpakken. In het handelen. Hoe we ermee omgaan, daar hebben we een keuze in.” [Karen Luiken]

Frans
Wat goed!
Sharmila
Mooi interview Cheryl.
En na een mooie 1e Diversity Day verder met het samen werken aan een inclusief Fontys.
Josine Fontrodona
2022
Mooi werk! Laten we kijken hoe we elkaar kunnen aanvullen en verrijken!
Seyda Buurman-Kutsal
2022
Iedere dag en in ieder contact divers en inclusief, samen met Fontys Cheryl, bijzonder hoe je dit in zo korte tijd om kon zetten in gedegen toepasbare plannen die meer zijn dan papier alleen. Ik vier en werk met plezier mee. Die intrinsieke motivatie is voelbaar en zichtbaar: complimenten Cheryl!
Anabel
Mooi initiatief Cheryl!
Luc
2022
Grote klasse, Cheryl. Veel zin in morgen!