maart
2023

Docent Pedagogiek scoort met podcast over opvoeden

Hij begon ooit als student Pedagogiek bij Fontys en is inmiddels docent binnen diezelfde opleiding. Tussen de bedrijven door maakt Thyme van den Beuken (27) de podcast Pedagogisch Verantwoord, waarin hij op zoek gaat naar de waarheid achter opvoeden. “Opvoeding is het fundament van onze samenleving.”

In zijn studentjaren ontwikkelde Van den Beuken een lichtelijke obsessie voor alles wat met opvoeden in de maatschappelijke context heeft te maken. Een opleiding pedagogiek, waarin verdiepend wordt gekeken naar de vorming en ontwikkeling van opgroeiende mensen, lag al snel voor de hand. “Ik heb toen gezien dat alles wat mensen doen te herleiden is aan opvoeding. En opvoeden is echt niet iets wat zomaar vanzelf gaat of wat iedereen kan zonder enige kennis, handvatten of begeleiding. Dat maakt pedagogiek zo interessant.”

Kinderen en jongvolwassenen begeleiden en vormen naar volwassenheid, dat is volgens Van den Beuken de taak van een pedagoog in een peulenschil. “Kinderen moeten uiteindelijk de samenleving dragen, dus bijdragen aan hun ontwikkeling is als pedagoog ontzettend waardevol. Daarbij ondersteunen we ook de opvoeders om hen heen, zoals grootouders, docenten, ouders en jeugdzorgwerkers.”

Gouden idee
Om die ontwikkeling in nog betere banen te leiden startte Van den Beuken als student al de podcast Pedagogisch Verantwoord. Dat doet hij samen met Lars Limburg. “Lars zat in het vierde jaar en ik in het tweede, maar we voerden samen veel interessante gesprekken over opvoeding en wat voor invloed dat had op de samenleving. Maar we hadden het ook over thema’s die wij destijds misten in onze opleiding. De kennis die wij daarover uiteindelijk verzamelden wilden we ook met anderen delen. Zo ontstond het idee voor onze podcast.”

Dat bleek een gouden greep. Bijna vijftig podcasts verder scoort iedere aflevering zeker 75.000 luisteraars. Elk met zijn eigen thema én professional, waarin theorie en praktijk samengebracht worden. “Wat dat betreft pakken we onze uit de hand gelopen hobby echt aan vanuit een hbo perspectief.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Een hobby of niet, de podcast levert heel veel leuke reacties op. Uit het werkveld en de wetenschap, en van ouders, collega’s en studenten. “Als je dan hoort dat door onze podcast nét het kwartje viel over een bepaald thema, houdt dat je extra gemotiveerd om door te gaan met informeren en impact maken.”

Met beide benen op de grond
Volgens Van den Beuken bevestigt de podcast nogmaals het doel van pedagogiek: de maatschappelijke impact van en wetenschappelijke kennis over opvoeden toegankelijk maken voor veel mensen. “Binnenkort komt er een podcast online over kindermishandeling. Een heftige podcast die ook mij met beide benen op de grond zette, dus ik leer er zelf ook telkens weer van.”

Dat is volgens de docent ook het mooie aan pedagogiek. “Opvoeden is iets dat altijd blijft, maar ook altijd verandert. Het is geen waarheid maar een eeuwige zoektocht die we graag met iedereen voeren, want opvoeding is en blijft het fundament van onze samenleving.“ [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

De podcast van Pedagogisch Verantwoord staat iedere keer in het teken van een opvoedingsthema dat in de maatschappij leeft. Pedagogisch Verantwoord is onder andere te beluisteren via Spotify, Apple Podcasts en YouTube.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Monique van den Hout
2023
Een heel mooi initiatief en krachtige werkvorm om snel in te kunnen spelen op de maatschappelijke actualiteit en daar vervolgens samen de dialoog over aan te kunnen gaan...