april
2023

Docent-onderzoeker helpt psychologen en studenten in Oekraïne

De Oekraïense Olga Gershuni woont al ruim zestien jaar in Nederland en werkt bijna vijf jaar voor Fontys als docent-onderzoeker Verpleegkunde. Sinds het afgelopen jaar zet ze zich in voor de NGO Health Tech Without Borders (HTWB), waarbij ze een bijdrage levert aan ondersteuning van studenten en psychologen in Oekraïne in tijden van ramp.

Nadat de oorlog in Oekraïne vorig jaar ongekende vormen aannam, wist Gershuni het meteen: ze moest en zou de mensen en slachtoffers in haar vaderland helpen. Geld of kleding inzamelen? Dat deden al genoeg mensen. “Ik wilde op een ander niveau en op een grotere schaal mijn hulp bieden. Die kans kreeg ik als Nursing & Mental Health Program Director bij Health Tech Without Borders. Daar stel ik mezelf aansprakelijk voor de support en ondersteuning van de Oekraïense gezondheidsprofessionals."

HTWB is een non-gouvernementele organisatie die zich onafhankelijk van de overheid richt op een verondersteld maatschappelijk belang. “De focus van een van de initiatieven, Ukraine Telehealth Relief, is kosteloze digitale consulten op afstand aanbieden aan de bevolking van Oekraïne die geen toegang heeft tot de gezondheidszorg wegens bombarderingen of geruïneerde huizen. Ik heb andere verschillende initiatieven geïnitieerd met een specifieke focus op studenten verpleegkunde en psychosociale ondersteuning voor gezondheidszorgprofessionals.”

Steun bieden
Zo heeft Gershuni onder andere een bijdrage geleverd aan het psychologische support initiatief Helping Healers Heal, voor psychologen in oorlogsgebied. “Dat initiatief bestaat nu driekwart jaar. Inmiddels zijn we ook begonnen op verpleegkundig domein, waarbij we samenwerken met een van de hogescholen in West-Oekraïne waar studenten verpleegkunde, verloskunde en paramedici studeren.”

Die samenwerking was volgens de docent-onderzoek hard nodig. Vrouwen verlaten namelijk sneller dan mannen het land om zichzelf en hun kinderen in veiligheid te brengen. “Maar aan de andere kant moeten er genoeg mensen blijven die de zorg in Oekraïne kunnen blijven dragen. Daar maak ik me vaak zorgen over.”

Studenten in OekraïneStudenten in Oekraïne
Daarom biedt Gershuni samen met het NGO onderwijsondersteuning in het kader van het informatief en uitdagend blijven vinden van het vak. Ook het opbouwen van weerstand voor onder andere de huidige situatie in Oekraïne komt daarbij aan te pas. “Sinds een maand hebben we groepen gevormd van studenten zodat we die psychologische support ook aan jonge professionals kunnen bieden."

Toekomstplannen
Dat werk wil ze nog heel lang blijven doen. Want het NGO mag dan wel gestart zijn met de oorlog in Oekraïne, klaar met haar werk is ze nooit. “Dit is een van de grootste rampen van het moment, maar we zetten ons ook in voor natuurrampen, zoals de aardbeving in Turkije en Syrië en de overstromingen in Pakistan. Daarnaast doen we er samen met Europese organisaties, onderwijsinstellingen en andere deelnemende partners alles aan om ons voor te bereiden op rampen die ons misschien nog te wachten staan. Wat dat betreft is er helaas altijd wel iets gaande waarbij het essentieel is om een veilige digitale omgeving te creëren om eigen ervaringen te kunnen verwerken.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Helene van den Nieuwenhoff
May
2023
Goede initiatieven! En ik heb bewondering voor jouw passie en jouw werk. Veel succes!
Christi Nierse
2023
Wat ontzettend goed hoe je dit doet Olga, respect voor jouw visie en aanpak!