februari

Docent met film naar prestigieus festival in New York

Elke kunstenaar wil dat zijn werk wordt gezien en gewaardeerd. Niet iedereen is het podium gegund en als dat al lukt, is het hard knokken. Dat geldt ook voor Willem Aerts, regisseur en filmdocent aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. “Dat mijn film wordt vertoond op een prestigieus festival in New York is een droom die uitkomt.”

Sinds een jaar of zes geeft Willem Aerts twee dagen in de week les aan eerstejaarsstudenten Beeldende Vorming. Het is een introductie, zegt hij. In tien weken leren de studenten de basis hoe ze een film moeten schrijven, draaien en afwerken.

“De meesten hebben er al wat ervaring mee door de mogelijkheden die elke smartphone biedt. Toch steken ze er allemaal wat van op en dat nemen ze mee in de rest van hun opleiding. Veel studenten worden docent beeldende vorming en kunnen hun enthousiasme weer overbrengen op anderen.”

Aerts vindt het geweldig om zijn ervaring te kunnen delen met een nieuwe generatie. Niettemin is hij er twee keer een jaar tussenuit geweest. “Het maken van een film is niet altijd goed te combineren met mijn werk aan de academie.”

De wereld over
Aerts trekt in die tussenjaren de wereld over om portretten te maken van mensen met hiv. Dit project loopt vrijwel simultaan met het maken van een film over choreograaf Hans van Manen. Een vriend en vertrouweling van de filmmaker, die hij gedurende vijf jaar mocht volgen in zijn werk en zijn leven.

Op de vooravond van diens negentigste verjaardag werd de film Hans van Manen - Just dance the steps uitgezonden op de Nederlandse televisie. En nu is de film geselecteerd voor het langstlopende en meest prestigieuze wereldwijde dansfilmfestival in New York, het Dance on Camera Film Festival.

Ambassadeur
Volgens Aerts is slechts 10 procent van de films geselecteerd voor dit festival. Zijn film is er een van. “Ongelofelijk bijzonder”, zegt de regisseur een paar dagen voor zijn vertrek naar de meest tot de verbeelding sprekende stad van de Verenigde Staten.

Aerts voelt zich een ambassadeur van het werk van Hans van Manen. “Het werk van Hans gaat de hele wereld over, alleen New York heeft zijn choreografieën weinig uitgevoerd. Dat de film nu juist in deze stad wordt vertoond, betekent dat zijn werk alsnog wordt gezien en omarmt.”

Karakterfilm
Hans van Manen - Just dance the steps is een karakterfilm over het inmiddels bijna 91-jarige icoon van de internationale danswereld. Zo stilistisch als Van Manen zijn choreografieën componeerde, zo poëtisch heeft Aerts zijn hoofdpersoon in beeld gebracht. In amper een uur leert de kijker Van Manen goed kennen.

“Toen ik hem dertien jaar geleden ontmoette, had ik nauwelijks een idee van welk kaliber hij was”, vertelt Aerts. “Ik realiseerde me hoe mooi, symmetrisch en helder zijn werk is. In die stijl wilde ik een visuele karakterfilm maken. Er is al veel over Hans gemaakt, maar dat nog niet.” [tekst gaat verder onder de foto]

Aerts en zijn cameraman Wilko van Oosterhout mochten heel dichtbij komen. Dat kon door de kleinschaligheid van de productie; ze waren maar met zijn tweeën. “Met zo’n klein team kun je heel intiem en heel snel werken, en vooral heel onzichtbaar zijn.” Dat heeft prachtige beelden opgeleverd waarin je Van Manen hoort ademen en zijn inspanning voelt.

De regisseur realiseerde zich ook dat hij een film maakte over een kunstvorm die nog altijd wordt onderschat. “Ik heb laten zien hoe mooi ballet kan zijn en hoe groots Hans is in zijn vak. Of je nu van dans houdt of niet, zijn meesterwerken en zijn aanpak inspireren bijna iedereen.”

Toch heeft Aerts moeten vechten om financiering los te krijgen voor de productie. In het laatste draai-jaar zag een bekende Nederlandse producent het filmmateriaal. “Ze vond het fantastisch. Daardoor konden we de film afmaken en krijgt hij de aandacht die hij verdient.” [Marieke Verbiesen]

Boilerplate

Hans van Manen - Just dance the steps van Willem Aerts is van 10 tot en met 13 februari te zien op het Dance on Camera Film Festival in New York. De film is ook terug te kijken via NPO Start.