december

Docent helpt als 'bruggenbouwer' mee aan foto-expositie Iran

Fontysdocent Saskia Blom is een van de organisatoren achter een foto-expositie in het gemeentehuis van Eindhoven. De Iraanse fotografe Shaghayegh Moradiannejad legde op beeld vast wat voor worsteling het leven is voor vrouwen, en met name Koerdische vrouwen, in Iran en omgeving.

Blom werkt sinds 2005 bij Fontys. Aanvankelijk bij de lerarenopleiding in Tilburg, sinds 2011 is zij docent astrofysica, fotonica en vastestoffysica bij Fontys Technische Natuurkunde. Een vakgebied dat werkelijk geen enkel raakvlakk heeft met de expositie waar zij zich als vrijwilliger voor inzet.

Saskia Blom“Het heeft er niets mee te maken, nee. Maar in het onderwijs zit je dicht op jonge mensen, weet je daardoor beter wat er speelt in de wereld. En andersom werkt dat ook. Bij astrofysica kun je bijvoorbeeld vertellen dat er heel veel CO2 in de atmosfeer zit op Venus. En dan sta ik het mezelf dus toe om dan ook over de klimaatcrisis te praten.”

De klimaatcrisis, Iran, zwarte piet: het komt allemaal in luttele minuten voorbij als Blom aan het woord is. Maatschappelijk betrokken, wat heet. Je zou haar zo bij Fontys in het hokje bildung plaatsen.

“Ja. Ik voel me heel erg betrokken bij de Bildung-werkgroep binnen Fontys, waar ik een aantal bijeenkomsten van heb bijgewoond. Ik organiseer ook ethiektrainingen voor studenten.”

Foto: Shaghayegh Moradiannejad“Ik ben gepromoveerd in Delft en kwam later in een bubbel van heel slimme mensen terecht bij Philips Research. Maar als je in het onderwijs belandt, zoals bij Fontys, zit je ook weer in een bubbel. Ik probeer op mijn manier bruggen te bouwen tussen het verkokerde onderwijs en de rest van de samenleving.”

Uitstraling
Maatschappelijke betrokkenheid is ook haar motor achter de fotoexpositie van Moradiannejad. “We hebben nog overwogen om de expositie in het Van Abbe Museum of op de Technische Universiteit te houden. Maar het gemeentehuis heeft een andere uitstraling richting Iran.”

Met de expositie ‘Roulah’ (wat Koerdisch is voor ‘Mijn lieve kind’): Women-Choice-Fire’ willen de organisatoren steun betuigen aan de geweldloze demonstranten die in Iran en regio roepen om mensenrechten, democratie en vrijheid. Die organisatoren zijn, naast Blom, Firouzeh Hamidian van Stichting Samen voor Gezondheid van Vrouwen en Constance van Dorp van de Werkgroep Eindhoven—Kobanê die vanuit Vredesburo Eindhoven werkt.

De Iraanse fotografe Moradiannejad woont nu in Canada. Gezien de omstandigheden in Iran en de ‘politieke’ kleur van haar werk, zit het er niet in dat zij binnenkort naar haar moederland kan terugkeren.

foto: Shaghayegh Moradiannejad “De foto’s zijn heel mooi en artistiek, gelaagd en daardoor ook heel dubbel. Maar Shaghayegh heeft ook gruwelijke beelden geschoten, van vrouwen die uit pure wanhoop zichzelf in brand staken. Sommige van die foto’s zijn ook te zien op de expositie, maar niet vol in het zicht.”

Wat zij met deze expositie dan wil bereiken? “Dat er bredere aandacht komt voor de (on)gelijkheid van vrouwen in de hele wereld. Als mensen in de knel zitten, reageren ze dat altijd af op de zwaksten. En in het huidige systeem zijn dat altijd vrouwen. Ik wil dat daar meer bewustwording over komt. En in het geval van Iran, om ook de steun aan de vrouwenbeweging en vooral de Koerdische vrouwen daar op gang te houden.” [Jan Ligthart]

Boilerplate

De foto-expositie ‘Roulah: Women – Choice – Fire’ wordt dinsdag 6 december om 15:30 uur in het Eindhovense gemeentehuis officieel geopend en wordt opgeluisterd door de Iraanse componist en performer Sharareh Sheikhan. Fotografe Shaghayegh Moradiannejad licht haar werk via een scherm toe. De tentoonstelling loopt tot eind deze maand.

astrid oomens
December
2022
Ongelooflijk wat een energie heb jij Saskia; prachtig weer dit nieuwe project. Heel veel succes en ik blijf je missen op de lerarenopleiding!
Heel veel groet, Astrid
Luc Kuijk
December
2022