Tilburg,
november

Dj Headhunterz inspireert studenten: 'Volg je hart'

Studenten en docenten van de minor Dance Industry verzamelden zich woensdag in groten getale op de trappen van ACE en ICT op campus Stappegoor in Tilburg. DJ en producer Headhunterz was te gast om alles te vertellen over zijn carrière in de wereld van hardstyle, de weg ernaartoe en zijn reden om vanaf komend jaar te stoppen met optreden.

In een setting die doet denken aan College Tour trapt Mark van Bergen, docent en coördinator van de minor Dance Industry, de middag met Willem Rebergen (38), beter bekend als Headhunterz, af. Zelf heeft Rebergen ook bij Fontys gestudeerd aan de opleiding Electronic Music Production. Die opleiding maakte hij niet af, maar staat wel deels aan de start van zijn carrière. “Ik maakte met negen anderen deel uit van de eerste lichting die deze opleiding voor dj-producer kende. Hardstyle was iets dat toen onderschat en niet serieus genomen werd. Docenten moesten er eigenlijk niets van hebben, maar nu is het niet meer weg te denken in de dance-industry.”

Rebergen studeerde pas net bij Fontys toen hij al een contract aangeboden kreeg om muziek te gaan maken. “Een heel goed voorbeeld ben ik dus niet voor jullie”, grapt hij richting de studenten. “Ik wilde alleen maar muziek maken op mijn kamer. De lessen die ik niet interessant genoeg vond, volgde ik gewoon niet, omdat ik me volledig op mijn muziek wilde storten.”

Studenten luisteren aandachtig naar Willem Rebergen‘Het heeft zo moeten zijn’
Binnen een jaar tijd wist de dj al zelfvoorzienend te zijn met zijn muziek. Iets wat hem veel zelfvertrouwen gaf. “Op de basisschool werd ik gepest en op de middelbare school hoorde ik nergens bij. Het feit dat ik als kind niet veel vrienden of een groot sociaal leven had, heeft ervoor gezorgd dat ik heel veel aan mijn skills kon werken. Dat heeft inmiddels zijn vruchten afgeworpen. Zoals mijn moeder altijd zegt: het heeft zo moeten zijn.”

Als een van de eerste dj’s in de hardstylewereld wist Headhunterz een eigen sound te creëren. Niet omdat hij zoveel ideeën had, maar vooral doordat hij fouten maakte. “Het is heel moeilijk om bewust iets te maken wat niet bestaat, dus daar moet je achter zien te komen. Ik raakte destijds geïnspireerd door wat ik vet vond en probeerde dat na te maken. En als je geluk hebt doe je dat op een goede manier verkeerd, waardoor je je eigen draai vindt.”

Authenticiteit
De muziek van Rebergen wordt niet alleen gedraaid op festivals, maar ook op bruiloften en begrafenissen. Er worden zelfs tattoos van hem of zijn muziek gezet. “Dat ik anderen kan helpen met mijn muziek voelt onwijs betekenisvol voor me. Ik wil mensen niet inspireren of vertellen hoe ze moeten leven. Integendeel zelfs, ik heb zelf ook nog veel te leren. Die authenticiteit is voor mij belangrijk om terug te laten komen in mijn muziek. Ik laat altijd een stukje van mezelf zien.”

Dat gebeurde ook eind augustus, toen Rebergen aankondigde te stoppen met optreden. Iedere week een vlucht naar een ander land ergens ter wereld ging hem tegenstaan. Zijn prioriteiten lagen ook niet meer bij het maken van muziek, terwijl dat hetgeen is wat hij het liefste doet. “De video die ik daarover deelde werd met heel veel positiviteit ontvangen. Dat had ik ook wel verwacht. Ik maakte deze keuze namelijk met mijn hart en als iemand dat doet, kun je dat diegene nooit kwalijk nemen.”

Studenten maken van de gelegenheid gebruik om met Headhunterz (l) op de foto te gaanGeluksmomentjes
De dj ziet zijn keuze dan ook alleen maar als iets positiefs. “Ik kom nu iedere dag met heel veel plezier mijn bed uit, omdat ik weet dat ik muziek kan maken in de studio. Dat doe ik het liefste. Als reizende artiest voelde ik me vaak eenzaam en geleefd, maar nu kan ik bijvoorbeeld op zaterdag naar de markt en op bezoek bij familie. Dat zijn voor mij echte geluksmomentjes.”

Om de aanwezige studenten te helpen bij de zoektocht naar hun geluk, besluit Rebergen het gesprek met een aantal tips. “De dance-industrie is een levendige wereld waar gezocht wordt naar goede mensen, maar weet dat er niet zoiets bestaat als een zorgeloos droomleven. Ieder vak heeft zijn uitdagingen en minder mooie kanten. Daar moet je zelf een weg in zien te vinden. Volg daarbij altijd je hart, wie weet kom ik jullie op wat voor manier dan ook ooit nog eens tegen.”

Zaterdag 23 december treedt Headhunterz voor de laatste keer op, in een uitverkocht 013 in Tilburg. “De stad waar het allemaal ooit begon, zo is het cirkeltje mooi rond.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd