april

Dit verandert mijn leven nauwelijks

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijd. In deze aflevering: Gijs (20) student Werktuigbouwkunde in Eindhoven.

“Mijn opleiding is behoorlijk praktijkgericht. Ook het project waar we mee bezig waren toen de coronacrisis in Nederland een feit werd, had alles te maken met actief samen bouwen aan een ontwerp. Daarom is het verschil in onderwijs tussen wat we toen en wat we nu krijgen enorm.

Niet alleen omdat we thuis online les krijgen, maar ook omdat een groot deel van mijn schoolactiviteiten van voor de coronacrisis simpelweg zijn weggevallen. Ik moet zeggen dat dit wel het enige verschil is voor mij in deze crisistijd, naast natuurlijk de maatschappelijke veranderingen.

Voor mij zelf zijn er nauwelijks verschillen. Mijn dagroutine is hetzelfde: overdag studeer ik, ’s avonds werk ik en als er dan nog tijd over is, ontspan ik. Als ik ga chillen met vrienden, dan is dat een bescheiden aantal.

Maar van strenge quarantaine is bij mij geen sprake. Ik werk bij DHL en wij zijn natuurlijk nog actief, net als de andere bezorgdiensten. Uiteraard wordt ons gevraagd door de leidinggevenden daar of we netjes met de algemene RIVM-maatregelen willen omspringen. Het is bijvoorbeeld van belang dat we pakketjes met gestrekte armen afgeven.

Ik merk dus opvallend weinig verandering in mijn leven. Het zijn kleine dingetjes, afgezien van de schoolsituatie. Dat maakt deze tijden ook wel bijzonder, maar niet in positieve zin.” [Thieu Schraven