september

‘Dit gaat vrachtwagenladingen aan gips schelen’

Maar liefst drie ton subsidie hebben onderzoekers van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) gekregen voor hun project SmartScan. Dit automatiseert het aanmeetproces van orthopedische hulpmiddelen. Een kostenbesparende technologie die goed is voor zowel patiënt als milieu.

In eerste instantie richt SmartScan zich op een enkel-voet-orthese. Dit hulpmiddel ondersteunt een ledemaat, bijvoorbeeld bij een verlamming. Met behulp van ‘slimme handschoenen’ met sensoren wordt een volledig digitaal beeld verkregen van de betreffende voet. De orthese wordt daarna gemaakt met een 3D-printer.

Een ortheseAmbachtelijk
Nu is dit nog een bijna ambachtelijk beroep. De voet wordt omwikkeld met gipsverband en tijdens het hardingsproces wordt de gewenste vorm of stand van de voet ‘ingesteld’ door de behandelaar. Diens expertise vormt daarmee de basis van de ontwikkeling van een orthese.

SmartScan wil wat er in het hoofd van de behandelaar omgaat in de database krijgen. “Dat proces willen we inzichtelijk maken”, aldus Fred Holtkamp. Naast associate lector is hij bij FPH Opleidingscoördinator Orthopedische Technologie & Podotherapie.

Veel comfortabeler
“Op dat moment valt ook de winning en het transport van gips weg, plus de afvalverwerking. Dan praat je wereldwijd over tonnen gips om dit soort modellen te kunnen maken. Voor de cliënt is het minder tijdrovend en veel comfortabeler dan zo’n natte kledder gips om je voet, die je daarna nog moet opensnijden.”

Op termijn levert de nieuwe methode bovendien een flinke kostenbesparing op, omdat het aanmeten van een orthese in één keer goed gaat. Door het hulpstuk te maken met een 3D-printer, blijft er eveneens geen restmateriaal over.

Fred Holtkamp demonstreert de handschoen met sensoren.Andere ledematen
Volgens Holtkamp richt het twee jaar durende onderzoek zich in eerste instantie op de voeten. De hoeveelheid data die hierbij beschikbaar komt, moet namelijk overzichtelijk blijven. Bovendien worden er relatief veel enkel-voet-ortheses gemaakt.

“Als we dit proces eenmaal goed in kaart hebben gebracht, kunnen we ons de stap naar andere ledematen veroorloven.”

Brede samenwerking
Binnen dit grote project werkt Fontys samen met drie andere hogescholen, elf mkb-ondernemingen en twee kennisinstellingen. Een daarvan is de Technische Universiteit Eindhoven, de andere een Duits onderzoeksinstituut. Vanuit Fontys werken zeker veertig studenten eraan mee – behalve van FPH ook van Engineering – en tien docenten.

De 300.000 euro subsidie is beschikbaar gesteld door SIA-Raak, het nationaal regieorgaan voor praktijkgericht onderzoek. In totaal is met SmartScan zes ton gemoeid. [Tim Durlinger]