Eindhoven,
13
juni
2018
|
09:00
Europe/Amsterdam

Digitale tweeling

Vorige week was ik tijdens de Dutch Technology Week bij Fontys bij een sessie over ‘digital twins’. Voor mij was die term een nieuwe, maar ik bleek niet de enige. Zelfs één van de keynote speakers gaf toe er tot voor kort ook nog nooit van gehoord te hebben. Pffew.
Maar ik ben wat wijzer geworden: digital twinning wil zeggen dat je een digitale replica maakt van een bestaand systeem. In de industrie doet men dat bijvoorbeeld om prototypes te testen, om logistieke paden uit te proberen of om de levensduur van onderdelen in een machine vast te stellen.
Je digitale tweeling helpt je om te bestuderen waar het allemaal mis kan gaan. Het motto van digital twinning is dat je problemen liever voor bent. 

Het zette mij aan het denken. Eigenlijk doen we in ons persoonlijke leven allemaal aan digital twinning, maar dan met een omgekeerd doel. We maken bijna allemaal een digitale replica van onszelf op social media. Alleen: die digitale tweeling is bedoeld om de beste versie van onszelf weg te zetten. Bij die digitale tweeling gaat nooit wat mis. Die eet in de leukste restaurants, is op de gaafste concerten en creëert op het werk gigantische successen.
De momenten dat het even niet gaat, dat je een onvoldoende haalt, dat je gewoon even nergens zin in hebt, ja die momenten houdt de digitale tweeling angstvallig verborgen.

De laatste tijd zie ik bij veel posts van Fontysenaren niet gewoon een foto, maar een foto van de persoon met een microfoon in de hand, voor de filmcamera of op een podium. Idealiter alledrie tegelijk. Want als de boodschap alleen al niet laat zien dat je belangrijk en succesvol bent, dan doet dat in ieder geval de foto van jezelf met microfoon in de hand op een groot podium terwijl je gefilmd wordt.
Bij zo’n foto denk ik sinds vorige week: dat zijn zij niet, dat is hun digitale tweeling.
 

Eveline van Zeeland is de nieuwste blogger van Bron. Op deze plek neemt zij voortaan om de week Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Hidde
15
June
2018
Leuk geschreven en heel herkenbaar. Misschien tijd voor Sadfacebook.com ☹️
Susi
13
June
2018
Geweldig!