september

"Die schuld blijft me heus niet jarenlang achtervolgen”

Spaar jij ook met DUO-geld?

Volgens budgetadviseur Nibud gebruikt 54 procent van de studenten hun studielening ook om te sparen. Ze lenen daardoor meer dan ze eigenlijk nodig hebben. Geldt dat ook voor Fontys-studenten? “Geld lenen om te sparen? Je brengt me op een idee.”

Samen met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en ING Bank onderzocht het Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) de financiële situatie van studenten. Sparen met geleend geld gebeurt bijvoorbeeld om na het afstuderen direct budget vrij te hebben (bijvoorbeeld voor een koophuis). Veel studenten lenen ‘gewoon’ bij omdat het kan: een paar klikken volstaan en de rente is te verwaarlozen.

Foute ontwikkeling
De onderzoekers zijn bezorgd over deze trend. Sinds de invoering van het Studievoorschot zijn twee keer zo veel studenten gaan lenen. Bovendien ziet een steeds kleinere groep het hebben van een studieschuld als een financieel probleem. Onterecht, want je studieschuld weegt straks wel mee bij een hypotheekaanvraag. Ook staat het huidige rentepercentage van (praktisch) 0 niet vast. Hoe gaan Fontys-studenten hiermee om? Bron doet rondvraag op campus Rachelsmolen in Eindhoven.

Niels (21), Fiscaal Recht en Economie:
“Ik heb een bijbaan. Daardoor heb ik zo’n aanvullende lening niet nodig. Alhoewel, binnenkort gaat dat veranderen. Ik ga een reis maken die me zo’n € 2000 kost. Ik leen dat geld bij DUO omdat de voorwaarden gunstig zijn, en zo’n lening met een paar klikken geregeld is.” Over zijn schuldopbouw en de gevolgen daarvan op langere termijn maakt Niels zich geen zorgen: “Weet je: het gaat om een eenmalig bedrag. Het blijft bij die € 2000. Dat is te overzien. Die schuld blijft me heus niet jarenlang achtervolgen.”

Lorenzo (21), Fiscaal Recht en Economie:
“Ik leen € 800 in de maand, een duidelijk afgewogen bedrag. Dat is namelijk precies wat ik nodig heb om rond te komen. Sparen is er niet bij. Ik kan natuurlijk meer lenen, maar zie daarvan zelf de noodzaak niet. Ik woon nog thuis en heb gewoon niet meer nodig.” Lorenzo kent nogal wat collega-studenten die kiezen voor een maximale lening en dat geld ‘parkeren’ op een spaarrekening. “Lenen bij DUO is dan ook kinderlijk eenvoudig. Dat ze op die manier een schuld opbouwen is voor veel mensen van later zorg.”

Else (20), Small Businesses- en Retailmanagement:
“Ik leen niet. Met één uitzondering: toen ik vorig jaar een half jaar stage liep op Curacao heb ik dus wel ‘maximaal’ aangezet. Ik kwam niet in aanmerking voor bijvoorbeeld een Erasmus-beurs en lenen via DUO is dan een makkelijk alternatief. Zodra ik kan, ga ik dat geld keurig terugbetalen.” Dat zo veel studenten lenen puur om te sparen, snapt Else wel. “Maximaal lenen wordt bijna aangemoedigd. Maar zelf zou ik het nooit doen. Ik heb namelijk geen zin in een schuld. Ik las laatst trouwens dat veel afgestudeerden onvindbaar zijn voor DUO. Die vertrekken bijvoorbeeld naar het buitenland, zonder opgaaf van adres. Dat is ook een manier om van je schulden af te komen.”

Gijs (18), Commerciële Economie:
“Ik leen niks bij. Ik woon thuis en dat is financieel gezien makkelijk.” Gijs is verbaasd dat zo veel studenten lenen om te sparen. “Dat wist ik niet. Maar misschien is het niet eens zo gek. Bedankt. Je brengt me op een idee.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]