Tilburg,
juni

"Dezelfde klap als wanneer je uit een vliegtuig komt"

We hebben de eerste hittegolf van het jaar te pakken. Twee weken lang temperaturen van meer dan 25 graden. Dan wil je aan het strand liggen of op een terras zitten. Maar er moet natuurlijk ook gewerkt en gestudeerd worden. Bron ging met een thermometer langs op campus Stappegoor in Tilburg. Waar werden de hoogste temperaturen gemeten?

10.00 uur, buiten: 31 graden. Levent Önder, gebouwverantwoordelijke van Stappegoor  gebouw P1, stuurde een aantal dagen geleden al een mail naar de docenten en medewerkers met tips. “Een Geen gezellig gezicht, wel fris.hitteplan hebben wij niet, maar als docenten de deuren en ramen dichthouden, dan zou het hier goed toeven moeten zijn. Er zit namelijk klimaatregeling in het gebouw en ook de zonwering gaat vanzelf omlaag als het te warm wordt. Geen gezellig gezicht, maar binnen is het fris.”

11.00 uur, het dak van P1: 30 graden. Gebouwverantwoordelijke van gebouw P4, Frans Schepens, legt uit hoe het koelsysteem of de klimaatregelaar werkt. “Er staan meerdere koelsystemen op het dak, daarmee kunnen we het gebouw afkoelen maar ook verwarmen. In de winter kregen we veel klachten dat het juist te koud was in de lokalen, dan passen we dat digitaal aan. Door de glazen koepels als dak worden helaas wel de gangen van het gebouw een sauna. Vooral boven in de gangen is het niet uit te houden.”

11.30 uur, de gangen in F-vleugel van P1: 34 graden. Gelukkig hoeft niemand hier vandaag les te volgen; het is er net de Sahara. “De opleidingen denken ook goed mee met de studenten. Tijdens de tentamens worden gratis flesjes water uitgedeeld aan zo’n 150 studenten, maar meer kunnen we eigenlijk ook niet doen. Het is heel slecht als we emmers met water zouden uitdelen om in te pootje baden, door het temperatuurverschil zou je hoofdpijn krijgen en kunnen flauwvallen.”

11.40 uur, klaslokaal deel F: 26 graden. Alleen gebouw P2 heeft airco. “Dat is een kleiner gebouw”, vertelt Levent, “voor de rest van de campus zou dat echt veel te veel geld kosten. Maar met klimaatregeling lukt het hier ook prima; de collegezalen en de meeste klaslokalen zijn 25 graden. Het verschil tussen buiten en binnen moet ongeveer 5 graden zijn, als dat groter is, kunnen studenten hoofdpijn krijgen.”

14.00 uur, buiten: 36,4 graden. Merijn, student Verpleegkunde, ligt in het gras en vindt een tropenrooster wel een idee. “In de zon is het niet uit te houden, Hoogtepunt van de hitte.maar we hebben ijsjes gehaald bij de supermarkt hier tegenover en liggen in het briesje in de schaduw. Dus nu is het wel te doen. De meeste collegezalen zijn wel verkoelend, maar als je met 30 man in een lokaal zit, wordt het ook zo weer warm.” Het verschil tussen buiten en binnen is voor hem wel groot. “Binnen is het lekker fris, als je dan buiten komt krijg je dezelfde klap als wanneer je uit een vliegtuig komt tijdens vakantie.”

14.10 uur, buiten: volgens de thermometer op de houten tafel 45 graden. Saphira en Marrit zijn derdejaars studenten Pedagogiek en zitten ook buiten, aan een tafel. “Wij hebben geen extra voorzorgsmaatregelen getroffen tegen de warmte. We zorgen er alleen voor dat we meer water drinken dan normaal.” Ook zij hebben geen last van hitte in het gebouw, maar dat was vorig jaar wel anders. “Toen was het nog bloedheet in de collegezaal, nu is dat gelukkig verbeterd. Waarschijnlijk houden we het nu ook niet lang vol buiten, maar als het mooi weer is, moet je daar wel van genieten natuurlijk.” [Jacky Eickes]