Tilburg,
juli

“Deze uitreiking vergeet ik nooit meer”

Voor de afgestudeerden van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie geen diploma-uitreiking op school vanwege de coronacrisis, maar ook geen alternatieve ‘drive-thru’. Deze studenten lopen deze week met hun diploma door de spelerstunnel het veld op van het Koning Willem II Stadion in Tilburg, om daar het applaus van familie en vrienden in ontvangst te nemen.

“Dit instituut houdt zich bezig met (werk)geluk. Als je toch érgens gelukkig van moet worden, dan is het wel je diploma-uitreiking”, zegt Anneke van Beek-Petersen van Fontys HRMenP.

“Daarom is de keuze gemaakt om de diploma-uitreiking in het Willem II Stadion te houden en er echt een feestelijke happening van te maken. Zover bekend zijn wij het enige instituut van Fontys dat het op deze manier doet.”

300 studenten
Drie dagen lang krijgen bijna 300 studenten van HRMenP hun diploma op deze manier. In elf sessies. De studenten tekenen allemaal apart hun diploma en gaan daarna via de spelerstunnel, waar normaal de Willem II-spelers doorheen gaan, naar het veld. Daar volgt voor ieder een persoonlijk woordje.

Vervolgens gaan ze op de tribune bij hun ouders zitten, om naar alle toespraken te luisteren. “Alles met in achtneming van de anderhalve meter-regel. Tussen ieder gezin worden een aantal stoelen vrijgehouden”, benadrukt Van Beek-Petersen.

Afsluitende toespraak
Maandag was de eerste groep uit Tilburg aan de beurt, vandaag en morgen komen ook de studenten uit Eindhoven nog naar het Willem II Stadion. Nu nog tien groepen te gaan dus.

“Directeur Nus Waleson doet zijn afsluitende toespraak ook echt elf keer. En nog een leuk feitje: de DJ die de hele dag alles begeleidt is Leon van Nuland, de gebouwverantwoordelijke van het instituut in Eindhoven.”

Geluk bij een ongeluk
De studenten zelf zijn heel blij met dit ‘geluk bij een ongeluk'. Sanne (22), Sanne (20) en Bo (21) hadden alle drie niet verwacht Sanne, Bo en Sanne.dat hun uitreiking feestelijk zou zijn. “Ik dacht dat we ons diploma thuis zouden krijgen en that’s it”, vertelt Bo. “Toen twee weken geleden duidelijk werd dat onze uitreiking in het Willem II Stadion zou zijn, was ik echt verrast.”

Ook Sanne is blij met deze keuze. “Het is nu veel feestelijker en specialer dan wanneer er geen maatregelen vanwege corona zouden zijn. Dan hadden we ons diploma gewoon op school gekregen. Dit is juist heel speciaal en voelt ook officiëler. Ik ben er echt heel blij mee want deze uitreiking vergeet ik nooit meer.” [Jacky Eickes]

Gerda de Kok
July