Eindhoven, Tilburg,
juli

Deze die hards draaien de hele zomer door

Laatste loodjes? Alles opgeruimd? Koffer al gepakt? Voor sommige medewerkers van Fontys gaat dit allemaal niet op. Zij werken deze zomer door of nemen alleen een korte vakantie. Een portret van vier van deze die hards, die deze zomer Fontys draaiende houden.

Randy Thenu, conciërge locatie Rachelsmolen, Eindhoven (geen vakantie)
“In de vakantie werken we met een paar man. Ik beheer dan ook de postkamer. We verrichten achterstallig onderhoud waar je normaal niet aan toekomt, maar we doen ook grootschaligere dingen. De ene keer checken we bijvoorbeeld alle whiteboards, de andere keer inventariseren we de lokalen met vloerbedekking. In de vakantie zetten we ook alle lokalen weer in de nulzetting, zoals wij dat noemen. Dat is nog een hele klus, bij elk lokaal weer het juiste aantal tafels en stoelen zoeken. Tijdens de introductieweek gaat dat vaak meteen weer fout, haha, maar het is goed het een keer per jaar op orde te hebben. Daarnaast heb je in de zomervakantie vaak verbouwingen en de aanwezige conciërge is dan toch overal het aanspreekpunt voor. Dan moet je creatief zijn, want je kunt niet alles weten. Ons kind is nog klein. Ik vind het geen probleem om in de zomer door te werken en ik heb genoeg te doen. Saai kun je het niet noemen, maar ik mis tijdens de vakantie toch de drukte van studenten en docenten.”

Myrthe Tijhuis-Bertens, projectleider Purple -  introductieweek voor nieuwe studenten - dienst Marketing en Communicatie (2 weken weg, maar neemt werk mee)
“Het Purple-team bestaat uit vier mensen, die allen de zomer doorwerken of heel kort weg zijn. Ik ben het gewend, dit is voor mij de drukste periode van het jaar. We beginnen al in november, mensen staan er vaak niet bij stil wat erbij komt kijken. Wij regelen de camping in Tilburg, de herberg in Eindoven, de stadsprogramma's in beide steden en het festival op Strijp S. We moeten vergunningen aanvragen, bedden voor de camping en de herberg huren, afspraken maken met tal van partijen, zoals intern met de instituten en extern met de horeca, de gemeente en veiligheidsdiensten. Ik ga wel twee weken op vakantie, maar in Zeeland, met gegarandeerd een goede wifi. Ik kan dan elke dag wat doen en ben snel terug als er problemen zijn. Wakker lig er ik er niet van, maar soms denk ik wel eens ‘vergeet ik niks?’, dan ga ik het rijtje in mijn hoofd weer af en weet ik dat het goed is. Wat mijn gezin ervan vindt dat ik tijdens de vakantie doorwerk? Die vinden het niet altijd handig, maar snappen het wel en mijn man vangt dat goed op. Hij is een held.”

Dimitrie Mennings, ict-ondersteuner, Tilburg en Eindhoven (2 weken vakantie)
“Ik heb twee rollen: twee dagen per week werk ik voor de helpdesk in Eindhoven en drie dagen werk ik als decentraal ondersteuner op locatie Stappegoor in Tilburg. De laatste weken voor de vakantie hebben wij het altijd extra druk. Docenten en medewerkers ruimen op en maken zich klaar voor het nieuwe jaar. Ze hebben dan ook tijd om de ict-probleempjes die ze door het jaar heen negeren, op te lossen en bellen ons dan op. Tijdens de vakantie bellen ook nog redelijk wat studenten, omdat ze bijvoorbeeld nog geen Fontys-kaart hebben gehad en soms ook met de vraag welke boeken ze moeten kopen. Die vraag hoort inderdaad niet bij ons, maar sommigen zien ‘helpdesk’ staan en zien dan niet dat er ‘ict’ bij staat. In de vakantie checken we ook in alle lokalen de audiovisuele middelen. Ik vind het fijn om in de zomer te werken, we her-installeren pc’s en doen ander achterstallig onderhoud. Hoewel ik ook graag problemen oplos, is het ook wel eens prettig om in alle rust preventief de zaken op orde te brengen.”

Roel van Nieuwenhuizen, projectleider Huisvesting en Onderhoud (geen vakantie)
“Wij werken aan twee soorten projecten: onderhoud van de gebouwen en interne verbouwingen. Voor de vakanties bereiden wij die voor en als alle docenten en studenten weg zijn, voeren we ze uit. Altijd met ambitieuze planningen, want alles moet op tijd af. Daarom werken we vaak door in de weekenden. Ik ben in die weken continue op pad en aan het overleggen om alles in goede banen te leiden. Dit jaar gaan we onder meer in gebouw P1 op campus Stappegoor een verdieping strippen en opnieuw inrichten. Door de onderwijsvernieuwing zijn vaak andere ruimtes nodig, minder klaslokalen en meer samenwerkingsruimtes. We doen ook groot onderhoud. Op onze locatie in Den Bosch gaan we deze zomer bijvoorbeeld de zonwering vervangen en de kozijnen verven. Onze dochter gaat nog niet naar school, ik hoef geen rekening te houden met schoolvakanties. Ik vind het eigenlijk juist leuk om in deze periode te werken, omdat onze plannen dan tot uitvoering komen. Het is ook apart om door die lege gebouwen te lopen, dan zie je pas hoe groot ze zijn.” [Petra Merkx]