augustus
2020

Deze afgestudeerden brengen zorgtechniek op de werkvloer

Robots, slimme camera’s, betere registratiesystemen en handige apps. Ze kunnen de zorg werk uit handen nemen, maar in de praktijk blijven ze vaak ‘op de plank liggen’. Dáár verandering in brengen, dat wordt het werk van de eerste vijf studenten die gisteren hun Associate degree-diploma Zorg & Technologie ontvingen.

“Ik was verbaasd over hoeveel techniek er al is die niet wordt gebruikt.” Aan het woord is Wim van der Zanden, IC-verpleegkundige in Máxima Medisch Centrum (MMC) in Veldhoven. Hij is één van de studenten die gisteren bij Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid, waar de Ad onder valt, een diploma kregen.

Het geeft precies het probleem weer. Veel is er al, maar wordt niet of verkeerd gebruikt, vertelt ook docent Joost Marx. “De inzet van nieuwe technologie is vaak nog Joost Marxeen uitdaging op de werkvloer. Alles is geënt op het primaire zorgproces.”

Direct in de praktijk

De Ad startte in 2018 en heeft, voor zover bekend, geen gelijke in Nederland. De tweejarige opleiding zit tussen een mbo- en hbo-niveau in.

Bedoeling ervan is om mensen die al in de beroepspraktijk werken, te leren hoe ze een spil kunnen zijn tussen de zorgvrager, de zorgverlener en de toeleverancier van technologische hulpmiddelen. Op de werkvloer, direct in de praktijk.

Groei zorgvraag
Met name door de vergrijzing groeit de vraag naar zorg enorm. Alleen mensenhanden kunnen dat niet meer opvangen. De coronacrisis maakt die vraag nog groter. Zorgrobots, goede patiëntsystemen, apps en andere technische middelen zijn broodnodig om de zorgvraag beheersbaar te krijgen.

“Maar personeel ziet het gebruik ervan nu vaak als belasting”, zegt Marx. Het komt doordat ze niet goed worden begeleid bij het gebruik ervan, de systemen niet gebruiksvriendelijk zijn of het gebodene niet echt het antwoord is op de vraag die het personeel of een patiënt heeft.

“Ik hoorde een oudere patiënt zeggen: ‘waarom weer een extra tablet, kan dit niet gewoon op mijn iPhone?”, vertelt Marx. Want ook oudere patiënten willen best aan die nieuwe technologie, als ze zien dat die hen echt helpt.

Druk door corona
De 58-jarige Van der Zanden was de opleiding op het lijf geschreven, zegt hij. “Ik heb altijd al interesse gehad voor de technische kant van mijn werk.” Corona gooide nog bijna roet in het eten. Op zijn afdeling was het heel druk door de coronazieken. “Waar ik normaal één tot twee patiënten onder mijn hoede had, waren dat er nu drie tot vier”.

Toen de grootste drukte voorbij was, lukte het hem toch om zijn afstudeeronderzoek uit te voeren: onderzoeken of een Wim van der Zandennieuwe ‘druppelteller’ voor de infusen beter zou zijn. “In mijn opleiding heb ik geleerd om onderzoek te doen en projectmatig te denken”, legt hij uit.

Tijdswinst
Zonder zijn opleiding en deze manier van denken, had MMC misschien de nieuwe apparaten niet besteld. Maar de analyse van Van der Zanden liet zien dat de nieuwe druppeltellers tijdswinst voor verpleegkundigen opleveren en minder stress voor de patiënt, omdat ze accurater zijn waardoor er minder foutmeldingen zijn.

Volgens de verpleegkundige levert deze aanpak bovendien op dat veel beter met de fabrikant wordt afgestemd wat nu werkelijk nodig is. In zijn werkgebied ziet hij vaker dat de afstemming tussen gebruiker en leverancier beter kan. Door zijn opleiding hoopt hij daaraan in de toekomst als zorgadviseur te kunnen bijdragen.

Kleine voorhoede
De vijf studenten – variërend in leeftijd van 20 tot bijna 60 jaar - die nu afstudeerden zijn een kleine voorhoede. Het tweede jaar telt nu 13 mensen. De opleiding hoopte er dit studiejaar 25 te kunnen werven, maar de instroom bleef steken op 15.

Door de coronapandemie is er een personeelstekort en kunnen instellingen hun personeel niet een dag missen om de opleiding (duaal, waarin werk en school wordt gecombineerd, en in deeltijd) te volgen, merkt Marx in de praktijk.

Het paradoxale is dat door corona de vraag naar zorgtechnologie groter is dan ooit. Een van de studenten studeerde bijvoorbeeld af op het gebruik van smart glasses, waarmee een arts op afstand een patiënt ‘van alle kanten’ kan zien. Heel handig in de coronatijd, als je afstand moet bewaren, maar ook daarna om efficiënter te kunnen werken. [Petra Merkx]

Karlijn
2020
Mooi bericht om te lezen! Het laat direct zien wat de toegevoegde waarde van een Ad-opleiding is. Enne....een Ad-opleiding zit niet tussen MBO en HBO in, maar is een erkende Hbo-opleiding, niveau 5. Gefeliciteerd aan deze eerste lichting!