november
2021

Deeljebonus: een kleine actie met grote impact

Kleine initiatieven kunnen grote impact hebben. Met die gedachte startte Kevin Hoes van Fontys Sporthogeschool de actie Deeljebonus. Hij vraagt werknemers in het hbo hun bonus te delen met een goed doel en hoopt daarmee op een domino-effect.

Deze week ontvangen alle werknemers in het hoger onderwijs een bonus van 880 euro bruto (naar rato van het dienstverband), een leuk extraatje als gevolg van de cao-onderhandelingen van afgelopen september.

Voor Hoes, informatiemanager en docent aan de Sporthogeschool in Eindhoven, was de onverwachte en ongevraagde bonus reden om de actie Deeljebonus op te zetten. Hij lanceerde ook meteen de website deeljebonus.nl.

Extraatje niet nodigKevin Hoes lanceerde de website Deeljebonus.nl
“Tot twee weken geleden wist ik niet eens van deze bonus”, vertelt Hoes. “Heel leuk, maar ik heb dit extraatje eigenlijk helemaal niet nodig. En de meeste collega’s van mij denken daar net zo over.”

Het verbaast Hoes dat werknemers in het hoger onderwijs een bonus krijgen terwijl de Tweede Kamer twee weken moest debatteren over een bonus voor zorgmedewerkers.

“Andere mensen en organisaties kunnen dit geld veel beter gebruiken, voor ons is het slechts een extra getal op onze bankrekening. Vandaar dat ik iedereen in het hbo oproep een deel van zijn bonus aan een goed doel te schenken.”

Bericht delen
Om zijn actie onder de aandacht te brengen, plaatste Hoes deze week een bericht op LinkedIn met een link naar zijn website. Hij vroeg zijn volgers het bericht te delen om zodoende een domino-effect op gang te brengen.

“Er werken bijna 50.000 mensen in het hbo in Nederland en die krijgen allemaal een bonus. Als we het voor elkaar krijgen dat 10 procent van deze mensen 10 procent van hun bonus doneren, dan kunnen we echt verschil maken. Dan hebKevin Hoesben we zo een bedrag boven de 150.000 euro bij elkaar.”

Simpel en laagdrempelig
Bezoekers van de website kunnen met een druk op de knop geld overmaken naar een goed doel naar keuze. Simpel en laagdrempelig. Ook kunnen ze zelf een goed doel aan de actie toevoegen. Inmiddels staan er al negen goede doelen op de site.

“Zo kan iedereen zijn steentje bijdragen en groeit de actie steeds verder”, stelt Hoes. “Dat is ook de boodschap die ik wil overbrengen: met een kleine handeling kunnen wij allemaal verschil maken.”

Er loopt geen teller met de donaties mee en een eindbedrag wordt niet bekendgemaakt. “Daar is het mij niet om te doen. Ik wil mensen enkel bewust maken van de impact die ze op hun omgeving kunnen hebben.

Als ik zie hoe vaak mijn bericht op LinkedIn al is gelezen en gedeeld, dan komt dat helemaal goed. Daar ben ik van overtuigd.” [Ivo van der Hoeven]

Marieke
2021
Mooi initiatief Kevin! Ik heb 10% van mijn "bonus" gedoneerd aan het 1e fonds op de site: https://geefvoorzorgverleners.nl: Nederland applaudisseerde voor de zorgmedewerkers. Maar applaus is niet genoeg. We moeten meer doen om ervoor te zorgen dat onze zorgmedewerkers, die nu zélf risico lopen terwijl ze ons helpen, te helpen als zij zélf getroffen worden door het COVID-19 virus. Met uw bijdragen kunnen we die zorgmedewerkers en hun familieleden bijstaan en de financiële gevolgen van een intensive care traject of onverhoopt overlijden, verzachten.
Bjorn van V
2021
Wat anderen met hun bonus doen moeten ze zelf weten. Maar ik steun wel de actie van Kevin.
Kan ook zijn dat ik beinvloed ben door zijn hulpvaardigheid uit het verleden. Maar dat terzijde :-)
Willem
2021
Mooi dat Kevin dit deelt! Al heb ik persoonlijk wat moeite met de term bonus. Is een beetje technisch, maar het gaat hier om compensatie voor het feit dat het hbo (in tegenstelling tot het mbo het wo) pas laat in 2021 tot een nieuwe cao is gekomen. Vanaf 2022 krijgen medewerkers structureel 2% meer in de cao; de 880 euro is omgerekend een stukje loon om de nog niet geïndexeerde maanden in 2021 op te lossen.
Dat is echt iets anders dan eenmalige gratificatie obv exceptionele prestaties of winstuitkeringen in bijvoorbeeld het bedrijfsleven (lees: bonus).

Dus voor wie een deel van zijn/haar salaris wil en kan delen voor goede doelen, doe dat vooral.
Maar het beeld dat het hbo ruim met bonussen strooit, nuanceer ik graag.
PETER VAN DEN bROEK
2021
ik bewonder deze Kevin want hij is een hoopvol lichtpuntje in deze moeilijke en donkere tijden; ik wil hem aansporen dit soort engagement vol te houden ook als het tegen de tijd en de stroom in is.
Arno
2021
"Andere mensen en organisaties kunnen dit geld veel beter gebruiken, voor ons is het slechts een extra getal op onze bankrekening". Nou..nee.
Freddy
2021
Inderdaad. Voor sommigen zal dat vast en zeker zo zijn, maar het wordt hier wel heel erg algemeen gesteld.
Inge
2021
Mooi idee. 10 % van de bonus moet toch wel te missen zijn.
Ik doe mee!
Iwan Haex
2021
Toffe actie en mooi initiatief Kevin!

Goed doordacht idee ook. Duidelijk je hart op de juiste plaats en zo ken ik je. Mij steun heb je en ben zo vrij om mijn doel onder de aandacht te brengen dat aandacht vraagt voor Hoogbegaafd in het onderwijs, werk en de maatschappij om meer inzicht te krijgen in hoogbegaafdheid. Je vind me in het overzicht WIJzer dankzij / hoogbegaafd :)
Paul Cornelissen
Dag Kevin,

Wat een mooi initiatief! Je triggert mij. En inderdaad, iedereen is vrij om ermee te doen wat hij/zij wil. Dit initiatief zorgt er in ieder geval wel bij mij voor dat ik erover nadenk. En ik hoop natuurlijk vele anderen ook. Dank je wel daarvoor.
Joop H.
2021
Ik vind ook dat iedereen hier vrij in is en dat ik goed begrijp dat veel mensen deze bonus als een mooi kado zien en ook daadwerkelijk goed kunnen gebruiken. Dus met alle respect Kevin ik ga mijzelf en mijn gezin lekker verrassen van deze bonus en ben hier dan ook zeer dankbaar voor.
Rens van der Vorst
Goeie, ik doe mee!
jan
2021