Eindhoven,
30
maart
2021
|
09:42
Europe/Amsterdam

Deelautosysteem sorteert voor op nieuw reispatroon

Juist nu veel medewerkers door COVID-19 thuis moeten werken, lanceert Fontys een deelautosysteem. “We willen klaar zijn voor het moment dat medewerkers na anderhalf jaar een nieuw reispatroon gaan ontwikkelen”, verklaart Tanja Steenhorst.

Zij is adviseur mobiliteit bij de Fontys-Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken. Inmiddels zijn op verschillende Fontys-campussen parkeerplaatsen met laadpalen verschenen voor auto’s van dit systeem, genaamd Amber. Het gaat om elektrische BMW’s I3.

Tanja SteenhorstWerknemers van Fontys kunnen die gebruiken voor een zakelijke rit. Via een app op de telefoon is de e-deelauto te reserveren, openen en starten. De kosten voor het reizen ermee worden automatisch doorbelast aan het instituut of dienst waarvoor men werkzaam is; declareren hoeft niet meer.

Altijd een wagen
Volgens Steenhorst heeft Fontys met Amber een 100 procent mobiliteitsgarantie afgesproken: mits deze 24 uur van tevoren is gereserveerd, is er altijd een wagen beschikbaar. “Amber streeft er overigens naar om een auto al drie uur na reservering te kunnen aanbieden.”

De BMW’s staan inmiddels op meer dan honderd ophaalpunten van Amber door heel Nederland, de drie noordelijke provincies en Zeeland uitgezonderd.

Minder CO2-uitstoot
Het deelautosysteem past volgens Steenhorst binnen de wens van Fontys om mobiliteit te verduurzamen. Regelingen voor het gebruik van openbaar vervoer en (elektrische) fietsen zijn daar eveneens een voorbeeld van. “Mobiliteit is voor Fontys toch een van de grootste bronnen als het gaat om CO2-uitstoot”, weet de adviseur.

“Maar dit hoort ook bij aantrekkelijk werkgeverschap, met een maximale keuzevrijheid. We stimuleren medewerkers zo om met de fiets naar Fontys te komen, wat gezonder is.”

Mensen die toch met de auto naar hun werk moeten, hebben hierdoor bovendien meer kans op een parkeerplek.

Inmiddels hebben zich 137 Fontys-gebruikers geregistreerd bij Amber. “In coronatijd ben ik daar tevreden over, al moet het wel flink wat meer worden”, vindt Steenhorst. Deelnemers hebben tot nu toe 47 reserveringen gedaan en samen 2.644 kilometer aan zakelijke ritten gereden, gemiddeld 56 kilometer.

Proef
Het systeem vloeit voort uit een proef met deelauto’s van Amber, die in 2017 op de campussen Rachelsmolen en Stappegoor werd gehouden. Deze leverde destijds 424 aanmeldingen op, waarbij 75 procent meermaals van een auto gebruikmaakte.

De verwachting is dat dit systeem met name handig is voor afspraken van medewerkers bij stageadressen, of voor het reizen tussen Fontys-locaties. Wie met de wagen bijvoorbeeld van de campus Rachelsmolen in Eindhoven naar Stappegoor in Tilburg rijdt, kan het voertuig daar achterlaten.

Joachim LazaromsAmber of dienstfiets
Docent Joachim Lazaroms van Fontys Hogeschool Engineering in Eindhoven gebruikt naast een dienstfiets nu ook de Amber voor stagebezoeken. Met het openbaar vervoer is dat volgens hem onhandiger en het duurt langer.

Omdat Lazaroms niet in Eindhoven woont, kan hij op stagebezoekdagen toch het OV blijven gebruiken om naar de campus te komen: “Dat wordt 100 procent vergoed, het gebruik van je eigen auto niet helemaal.”

De docent is goed te spreken over het gebruiksgemak van het systeem: “Een reservering maken is zo gedaan, je rit starten en stoppen of de auto openen of sluiten eveneens met één klik.” Wel kostte het hem enige tijd om in de wagen de basisfuncties te ontdekken en alles in te stellen. “Ik wilde ook graag op tijd zijn voor mijn afspraak.”

Actieradius 310 kilometer
Afhankelijk van het rijgedrag is de actieradius van de auto zo’n 310 kilometer. 
Volgens Steenhorst is Fontys jaarlijks maximaal 260.000 euro kwijt aan Amber: “We betalen naar rato van het gebruik.”

Aanvankelijk wilde de onderwijsinstelling voor dit systeem in zee gaan met het een andere aanbieder. Die kon echter niet voldoen aan de strenge eisen op het gebied van informatiebeveiliging, zoals de privégegevens van de 4.500 Fontys-medewerkers. [Tim Durlinger]

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.