COLUMN, Tina ten Bruggencate,

De zeven van je leven

In mijn afstudeerklas raakte ik met een student in gesprek over zijn passie voor muziek. We besloten dat hij aan het einde van elke les een nummer zou kiezen wat past bij de les en de sfeer van die dag. Dat draaien we dan de laatste minuten van de les.

De vorige keer was dat bijvoorbeeld ‘Eye of the Tiger’ van Survivor. In de film Rocky is het nummer te horen als Sylvester Stallone de trappen van het Philidelphia Museum of Art beklimt. Een zware klim. Studenten geven aan dat afstuderen soms ook zo voelt.

Muziek geeft betekenis en emotie aan een bepaald gevoel of moment. De commercial van DELA, een uitvaartverzekeraar, is wat dat betreft een schot in de roos. Ze vragen mensen welke zeven muzieknummers bij elke fase in hun leven passen. Ze noemen dit de Zeven van je Leven. Met deze nummers componeren mensen het verhaal van hun leven.

Zelf heb ik vrij lang in de fase ‘Ik ben teleurgesteld in de liefde/mannen, maar kijk eens hoe sterk ik nu ben’ fase gezeten (qua muziek dan hè). Nummers waar ik veelvuldig naar luisterde waren: Alanis Morissette met You Ought to Know, of Melissa Etheridge met Like the way I do.

Verder is mijn smaak niet heel cultureel verantwoord en bestaat mijn muziekrepertoire uit nogal wat guilty pleasures. Ik durf te zeggen dat deze vrijwel alleen hieruit bestaat. Ik heb bijvoorbeeld een groot zwak voor Paradise by the Dashboardlight van Meatloaf. Ik heb al best lang de stille wens om met mijn collega Henk V dit nummer op een podium ten gehore te brengen.

Muziek kan je oppeppen, troosten en terug brengen naar mooie of ontroerende momenten in je leven en is dus een krachtig middel voor melancholie en herinneringen. En je kan er gewoon lekker op dansen natuurlijk.

Ik ben heel benieuwd welk nummer in jouw Zeven van je Leven niet mag ontbreken en waarom.

Tina ten Bruggencate is docent aan Fontys Hogeschool Toegepaste Psychologie en onderzoeker bij het lectoraat Mens en Technologie.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Anne
Mooie vraag!
Voor mij mag Queen met Radio ga ga niet ontbreken ;)
Margreet
Mooie tekst,muziek luisteren;
Doe ik haast iedere dag
Raakt ook mijn ziel
Emoties los
En haalt herinneren naar boven!
Geweldig!
Bas de muziekstudent
2023
Erg leuk om te lezen, en mooi om op mijn manier iets bij te kunnen dragen. De skills achter de draaitafel komen tijdens de studie wat minder goed van pas: ik draai er continu omheen (-‘:
Ik kijk uit naar de dag dat ik jouw optreden met Henk faciliteer. Alle middelen zijn aanwezig, no excuses!

Mijn favoriete plaat is op dit moment Symfonie van stichting opwekking. Voorheen totaal onbekende muziek uit de christelijke hoek, maar nu klinkt het beter dan veel wat ik hiervoor heb beluisterd.
Maryam
Leuke vraag!
Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
Maja Pesic
2023
Een geweldige idee en tekst. Bedankt!

Time After Time van Cyndi Lauper doet me denken aan mijn moeder.
Henk V
Yeah, Tina! Let's Rock!

..maar hou er rekening mee dat mijn zang/dans talent het best verwoord wordt door de volgende Rock klassieker:
...Annie geef mij me Tassie maar weer terug, want die gozer, die kennie danse...)

Henk V.
Boudewijn