maart

De wereld een stukje mooier maken met vrijwilligerswerk

Als student een steentje bijdragen aan de maatschappij door vrijwilligerswerk te doen. Met als doel mensen helpen die het nodig hebben én de wereld een stukje mooier maken. Dat is waar Fontysstudent Lieke van Venrooij zich met Serve the City mee bezighoudt.

Serve the City is een vrijwilligersorganisatie voor studenten, met vestigingen in binnen- en buitenland. Een van de vele locaties zit in Tilburg, de plek waar ook Lieke actief is. “Toen mijn huisgenoten erover vertelden, werd ik meteen enthousiast. Ik heb me vorig jaar aangemeld als vrijwilliger", zegt de tweedejaars Pedagogiek-student.

Sindsdien zet ze zich in voor Serve the Kids, een van de zeven commissies binnen Serve the City. “Wij richten ons op Tilburgse kinderen die een extraatje kunnen gebruiken. Je kunt daarbij denken aan jongeren die onder de armoedegrens leven en daardoor niet met hun gezin of vriendjes leuke dingen kunnen doen."
Lieke
Samen met een stel andere vrijwilligers organiseert Lieke activiteiten om kinderen een gezellige middag of avond te bezorgen. “Zo bakken we bijvoorbeeld pepernoten tijdens de sinterklaasperiode, verspreiden we knutselpakketjes rond Valentijnsdag en willen we met Pasen eieren gaan zoeken. Komende zomer organiseren we een groot kinderfestival.”

Combineren met studie
Het vrijwilligerswerk is volgens haar goed te combineren met een studie. Zelfs als je iedere dag van negen tot vijf op school zit. “Als we vergaderen - meestal gebeurt dat eens in de twee à drie weken - dan doen we dat na schooltijd. De ene keer zijn we er langer mee bezig dan de andere. Meestal besteden we er wat meer tijd aan als er een activiteit aan zit te komen.”

Of ze het anderen aan zou raden? Zonder twijfel. “Het is echt heel leuk. Ik doe het puur omdat ik er energie uithaal. Je helpt de maatschappij en leert tegelijkertijd veel nieuwe mensen kennen. Bovendien worden er regelmatig uitjes voor ons als vrijwilligers georganiseerd. Voor je sociale kring is het dus ook erg goed. Je houdt er vrienden aan over."

Andere commissies
Amber van Ginneken is als vice-voorzitter actief in het bestuur van Serve the City. Zij legt uit dat er naast kinderen ook nog andere doelgroepen zijn waar de focus op ligt.

"We hebben Serve the Grey voor ouderen, Serve the Homeless voor mensen zonder vaste verblijfplaats, Serve the Gentle voor eenzamen en Serve the Brave voor mensen met een beperking. Verder zijn er ook nog de commissies Serve the Wisdom en Serve the Green. Deze zijn gericht op het creëren van bewustzijn en duurzaamheid.”

Iedere vrijwilligersgroep bestaat uit zes à zeven personen. Serve the City in Tilburg telt in het totaal 35 vaste vrijwilligers en zo'n 50 dagvrijwilligers. Die laatste groep werkt op een meer laagdrempelige manier mee en wordt af en toe gevraagd als er extra handjes nodig zijn.

“We zoeken altijd meer mensen. Iedereen is welkom. Het maakt niet uit welke studie je doet", zegt Amber. "We creëren aan de start van ieder schooljaar nieuwe commissiegroepen, dus studenten die zich nu inschrijven, kunnen in september aan de slag." [Karen Luiken