Tilburg,
21
februari
2019
|
13:57
Europe/Amsterdam

De toekomstige docent zit al voor je

Middelbare scholen bellen regelmatig naar Mandy Stoop, Coördinator Lerarenopleiding Science & Technology in Tilburg, omdat ze een docent of student nodig hebben. Het lerarentekort is nijpend. Maar middelbare scholen hebben zelf de sleutel tot de oplossing in handen, betoogt Stoop in deze opiniebijdrage.

Zojuist werd ik gebeld door een HR-manager van een middelbare school met de vraag of ik een docent of student had voor een openstaande vacature. Als coördinator van een lerarenopleiding in een bètavak maak ik dit regelmatig mee vanwege het lerarentekort. De desbetreffende HR-manager heb ik moeten teleurstellen. Onze studenten hebben al een baan voor ze afgestudeerd zijn en in sommige gevallen zelfs al voor ze aan de opleiding zijn begonnen.

Deze verzoeken roepen bij mij ook irritatie op, omdat ik graag meer leraren zou willen opleiden, maar de instroom blijft achter. En daar ligt volgens mij óók een verantwoordelijkheid bij middelbare scholen. Zij kunnen zelf ook bijdragen aan het bestrijden van het lerarentekort 

Bovendien: zou je als HR- of P&O-medewerker niet veel liever meerdere kandidaten krijgen voor een vacature, zodat je een collega kunt aannemen die goed bij de school past? Dat zou betekenen dat er meer leraren opgeleid moeten worden. Onze studenten komen van de havo en het vwo naar de lerarenopleiding. Het zou zomaar kunnen dat de leerling die zojuist langs jouw werkplek op de school is gelopen, jouw nieuwe bèta-docent is voor een vacature over vier jaar. 

 

Mandy Stoop
"Onze studenten hebben al een baan voor ze afgestudeerd zijn en in sommige gevallen zelfs al voor ze aan de opleiding zijn begonnen" 
Mandy Stoop

Maar, weet deze leerling eigenlijk zelf al dat er een toekomstig docent talent in hem of haar schuilt? Waarschijnlijk niet. De optie om voor het leraarsvak te kiezen ligt bij de studiekeuzeopties van leerlingen niet het meest voor de hand. Misschien hebben deze talentvolle leerlingen het even nodig om aangesproken te worden en kan wat uitdaging om zich in de richting van het leraarsvak te ontwikkelen hen helpen om het beste uit henzelf te halen. ​

Dat is immers waar we het in het onderwijs voor doen en zo stromen meer leerlingen door naar de lerarenopleidingen. Als je me dan over vier jaar belt, heb ik meerdere kandidaten voor je. Het enige dat je hoeft te doen is de decaan en de docenten in de tekortvakken bij elkaar te brengen en samen een strategie te bedenken hoe je deze leerlingen gaat bereiken en uitdagen. [Mandy Stoop]

De Lerarenopleiding Science & Technology (deeltijden voltijd) is onderdeel van Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) en Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS).

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Bart Habraken
22
February
2019
Goed stuk Mandy!!! Je hebt helemaal gelijk en daarom zijn we een pilot gestart in het westen van Brabant om meer jongeren te motiveren voor het onderwijs! Laten we de potentials al op jonge leeftijd spotten en motiveren voor het onderwijs, zodat we samen het lerarentekort kunnen oplossen!
Ineke Heil
21
February
2019
Helemaal waar Mandy!
Het lerarentekort bij Informatica is ook groot. De professional master moet er komen om het tekort aan eerstegraads docenten informatica in de bovenbouw het hoofd te bieden. Hoe komen we aan meer bevoegde leraren?!