april

De Startthermometer van Fontys gaat ‘on tour’

De Fontys Startthermometer gaat ‘on tour’. Het reflectie-instrument voor eerstejaarsstudenten wordt voortaan ook gebruikt bij zes andere onderwijsinstellingen. De brede samenwerking moet leiden tot een nog beter en nauwkeuriger ‘meetinstrument’.

De Fontys Startthermometer werd in het studiejaar 2016-2017 voor het eerst ingezet om studenten te laten reflecteren op de eerste maanden van hun studie. Hierbij wordt niet gekeken naar studiepunten en cijfers, maar naar het welzijn van studenten en de energie en het plezier die zij uit hun studie halen.

Dit studiejaar is Fontys een samenwerking aangegaan met vijf andere hogescholen en een mbo-instelling om gezamenlijk de Startthermometer verder door te ontwikkelen.

Evelyne Meens die in 2016 aan de wieg stond van de Startthermometer: “We kijken binnen Fontys elk jaar hoe we de Startthermometer nog beter kunnen inzetten, maar dat doen we wel met een Fontysbril op. Door deze nieuwe brede samenwerking kunnen we voortaan ook ervaringen uitwisselen met andere instellingen. Zij kijken met een positief kritische blik naar dit instrument en naar de manier waarop we het gebruiken. Zo kunnen we het gezamenlijk nog beter maken.” Evelyne Meens

Studentenwelzijn
Meens verwacht de komende jaren niet alleen verder te ‘sleutelen’ aan de Startthermometer, maar ook meer te doen met de data die verzameld wordt over het studentenwelzijn. “Op termijn willen we echt onderzoek gaan doen op basis van die data. Zo krijgen we een beter beeld van het studentenwelzijn bij de betrokken scholen.”

Bij Fontys blijkt bijvoorbeeld dat het geluksgevoel onder eerstejaarsstudenten redelijk vergelijkbaar is met de voorgaande vijf jaar, ondanks corona. Het gemiddelde gelukscijfer onder deze groep is een 7,3. Meens: “Het is interessant of we dit beeld bij de andere scholen ook zo zien.”

Managementdata
Door de Startthermometer breed uit te rollen bij verschillende hogescholen kan er op termijn nog meer managementdata worden verzameld, stelt Allard van Leeuwen, studentenpsycholoog bij Hanze Hogeschool in Groningen.

Van Leeuwen is blij dat de Hanze Hogeschool is aangehaakt bij de Startthermometer. “Zo krijgen we nuttige informatie waar we op kunnen sturen. Maar belangrijker nog: onze studenten krijgen vroeg in het eerste jaar een evaluatiemoment voor wat betreft hun studiekeuze. Dat opent de deur naar de studieloopbaanbegeleider en voorkomt een hoop studie-ellende.”

Reflecteren op keuzes
Meens: “Met de Startthermometer normaliseren we het gesprek over studiekeuze, studietwijfels en studiegeluk. Het is heel normaal dat studenten soms twijfelen aan het begin van hun studie, de start is nu eenmaal moeilijk. Het is daarom goed om hier al op een vroeg moment het gesprek over aan te gaan.”

Volgens Meens leren studenten met het reflectie-instrument vooral om na te denken over hun keuzes. “Studenten moeten leren zelf de regie te pakken over hun studie. Hun studiekeuze is in zekere zin slechts de eerste belangrijke keuze in hun studietraject. Daarna volgen er nog vele. Met de Startthermometer leren ze hoe ze kunnen reflecteren op hun eigen keuzes. Dat is een belangrijke les.” [Ivo van der Hoeven]

Pia Lamers
May
2023
Voor het MBO zou ik als loopbaanadviseur ook de Starthermometer willen inzetten. Graag zou ik in contact willen komen over eventuele mogelijkheden. Alvast bedankt!