COLUMN Jacky Eickes,
januari

De schoenmaat van de Capitool-sjamaan

Tijdens de opleiding Journalistiek genoot ik altijd het meest van drama en ellende in de wereld. Niet omdat ik genoot van drama en ellende, maar omdat ik genoot van informatie zoeken via twitter, het nieuws constant aan hebben staan en alles lezen over een onderwerp. Ik kwam echt in de krochten van het internet terecht.

Niet dat ik écht een nieuwsjunkie ben (echt handig voor een journalist wel). Veel dingen interesseren mij niet enorm. Ik lees erover, maar het sijpelt langzaam via mijn brein en dan mijn oren weer naar buiten. Maar sommige onderwerpen, zoals de bestorming van het Capitool, die zuig ik op als een spons.

Waarschijnlijk weet ik de nutteloze feitjes die ik daarover heb opgezocht over zes jaar nog steeds. Want ergens in mijn achterhoofd zit nog steeds: je krijgt hier sowieso twee vragen over in de actualiteitstoets tijdens de tentamenweek. En die vragen gaan niet zijn: waren het de republikeinen of de democraten die het Capitool bestormden? Nee die vragen zouden zijn geweest: welke schoenmaat heeft de QAnon-sjamaan en wat eet hij voor ontbijt?

Afgelopen woensdag was het weer raak, maar ik had niemand om het mee te delen. Ja Twitter en Instagram, maar dat is toch iets minder persoonlijk dan allemaal naast elkaar zitten in een college en feitjes over dat onderwerp naar elkaar roepen. Zoals tijdens de natuurramp in Haïti, de kernramp van Fukushima of de dood van Osama bin Laden. Ik weet ook precies in welke collegezaal ik zat toen mijn studiegenoten en ik het hadden over het dorp waar Osama werd gevonden.

Veel rampen of terroristische aanslagen gebeuren trouwens in het weekend of de vakantie. Zoals de aanslag op het Noorse eiland Utoya of de schietpartij in Alphen aan den Rijn. Maar dan was het zaak om zoveel mogelijk interessante feitjes op te zoeken en die op maandag te spuien. Je was winnaar wanneer je iets wist wat niemand tot dan toe nog wist.

Misschien is het de actualiteitstoets of mijn aantrekkingskracht tot rampen. Maar over twintig jaar doe ik een kennisquiz met mijn kinderen en zijn zij enorm onder de indruk dat ik weet dat Jake Angeli uit Arizona kwam. En dat is toch winst.

Jacky Eickes is afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij is redacteur van Bron en schrijft daarnaast ook elders al dan niet digitale kolommen vol.