Eindhoven,
02
oktober
2019
|
09:09
Europe/Amsterdam

De praktische generatie

Mijn zoontje van zes heeft twee favoriete woorden. In de eerste plaats is dat het woord 'praktisch', dat hij soms vervangt door 'lekker handig'. Zo zijn Siri en Google Home erg praktisch en is het absoluut niet praktisch wanneer je ver van je bestemming moet parkeren of wanneer je in de file staat.

Laatst was ik met hem in de supermarkt en vroeg ik aan hem of hij een pak macaroni wilde pakken. Hij kwam vol trots terug met twee pakken macaroni: 'Is lekker handig mams, want als die ene dan op is dan heb je er alvast nog een'. Los van dat ik zo'n opmerking als zijn moeder zijnde natuurlijk ongelofelijk komisch vind, denk ik dan ook: 'jij hebt die echte hbo-mentaliteit'.  

De 'hbo-mentaliteit'- is denk ik een perfect substituut voor de ‘VOC-mentaliteit’ in een tijd waarin ‘de gouden eeuw’ verboden terminologie lijkt te worden. Anticiperen, dingen slimmer willen organiseren, vooruit denken en problemen oplossen, dat is een Fontyseriaan (is dat een woord?) in de dop!

Zijn andere favoriete woord is 'ontelbaar'. Zijn getallenlijn gaat van 0 naar 15, en dan in één keer door naar honderd, naar duizend en via een miljoen naar ontelbaar. Ontelbaar is voor hem een ander woord voor hééééél veel. Hij gebruikt het woord de hele dag, en ziet in alles een ontelbaar-variant. Het is alsof hij instinctief doorheeft dat hij in een tijdperk leeft dat gekarakteriseerd wordt door big data en waarin geldt the sky is the limit.

Mijn zoontje, die we met zijn praktische mindset over iets meer dan tien jaar misschien wel op Fontys kunnen zien rondlopen, vertegen­woordigt een nieuwe generatie: generatie A (omdat we inmiddels bij generatie Z zijn aanbeland, gok ik dit we het alfabet weer van voor af aan beginnen). Waar de ‘digital natives’ van generatie Z het digitale verkeer vanaf de geboorte direct hebben geïnternaliseerd, is generatie A vooral bezig met de scope van dat digitale verkeer, en vooral met de scope aan mogelijkheden. Die zijn dus ontelbaar.

Ondanks dat ik iedere dag mijn zoontje en zijn belevingswereld meemaak, en dus meegroei met de nieuwe generatie A, voel ik me toch niet helemaal klaar om de ontelbaar grote scope van de komende praktische generatie te volgen. Ik nader de veertig, word ik nu officieel oud?

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.