februari

De Luizenmoeder houdt pabo-studenten spiegel voor

De zogeheten ‘curlingouder’, het ‘verjaardagsprotocol’ en de ‘participizza-avond’. Deze en andere voorbeelden zijn op de Pabo in Eindhoven hét gespreksvoer van de maandagochtend. In zowel de lerarenkamer als in de kantine maakt De Luizenmoeder de tongen los. “De serie is duidelijk geïnspireerd op iemand die in de praktijk rondloopt.”

Competitieve ouders op het schoolplein, een zandvest van 20 kilo voor drukke kinderen en een vader die gezien wordt als een zelfmoordterrorist. Het zijn allemaal voorbeelden van onverdraaglijke ongemakken die op zondagavond in amper een half uur tijd op de kijkbuis voorbijkomen. Maar in hoeverre komen deze beelden overeen met de dagelijkse realiteit op een gemiddelde basisschool?

Geen fictie
De thema’s zijn geen fictie, beweert René van Heugten, opleidingscoördinator van Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Eindhoven. René van Heugten“Ik geef toe: ze zijn allemaal wat uitvergroot. Maar de zogeheten curlingouders – ouders die alle problemen voor hun kinderen willen wegvegen – zijn er in gigantische hoeveelheden. De serie is duidelijk geïnspireerd op iemand die in de praktijk rondloopt.”

Ondanks het feit dat vele televisiekijkers in het nieuwe seizoen voor het eerst kennis maakten met de term, zwermt deze volgens van Heugten al maanden door het onderwijslandschap heen.

Voor de eerstejaarsstudenten Romy Leenstra (18) en Luigi Maria (19) is deze uitdrukking daarom ook niet nieuw. Allebei staan ze voor de klas in de onderbouw op een basisschool in Eindhoven. En daar komen ze geregeld met dit type ouder in aanraking.

Luigi Maria“Ik denk dat de serie in dat opzicht heel herkenbaar voor ons is”, vertelt Luigi. “Zo’n type directeur als Anton - hoofdrol in de serie, gespeeld door acteur Diederik Ebbinge - ben ik nog niet tegengekomen. Maar de situatie tussen ouder en leerkracht zie ik vaak genoeg terug op de basisschool waar ik stage loop."

Boze ouder
Een praktijkvoorbeeld van hoe ouders zich kunnen laten gelden, wordt gegeven door een medestudent van Romy en Luigi. “Een leerling van mij gooide ooit een potlood door de klas en kreeg daarvoor een waarschuwing. Vervolgens kwam zijn vader de volgende dag boos op school, omdat zijn kind volgens hem nooit met dat potlood had gegooid.”

Docent Van Heugten kent genoeg van dat soort verhalen. “Je ziet steeds vaker dat ouders verhaal komen halen. Dat gedrag is in de afgelopen vijf jaar echt veranderd.”

Volgens de onderwijscoördinator correspondeert de houding met het verminderende imago van het beroep leerkracht. “Dat hangt weer samen met salarissen. We zijn een enorm individualistische, prestatiegerichte samenleving geworden.”

Student Romy knikt en vult aan. “Ik hoop dat ouders dankzij de serie inzien dat wij leerkrachten echt wel verstand hebben van wat we doen. Romy LeenstraJuf Ank – hoofdrol in de serie, gespeeld door actrice Ilse Warringa – geeft in mijn ogen het goede voorbeeld in de klas. Die denkt: dikke vinger, ik zorg voor jullie kinderen. Eventueel vervelend gedrag koppel ik later wel aan ouders terug.”

Geen fijn voorbeeld
Versterkt De Luizenmoeder de belangstelling voor het vak leerkracht of schrikt het juist af? Van Heugten: “Dat laatste. Het team dat we in de serie zien, zijn niet de professionals die we voor de klas zouden willen zien. Het zijn geen jonge, energieke, ondernemende leerkrachten. Voor de doelgroep die twijfelt bij zijn of haar studiekeuze vind ik de serie geen fijn voorbeeld.”

CITO-toets
De opleidingscoördinator heeft nog wel een thema-verzoek voor de komende afleveringen. “De CITO-toets. Die wordt nu door het ministerie weer een grote waarde toegedicht. We hadden een knoop doorgehakt; het oordeel van de leerkracht zou zwaarder wegen dan de resultaten van een toets. Nu wil men dat juist weer omdraaien. Ik hoop dat de serie daarop inhaakt. Dat zou me blij maken.” [Femke Molenaar]