Tilburg,
november
2021

De lol van freelancen én voor een baas werken

800-logoeerstestappen-814351.pngNaam: Lynn Brands
Leeftijd: 24 jaar
Opleiding: Art, Communication & Design (ArtCoDe), Fontys Hogeschool voor de Kunsten, afgestudeerd juli 2021
Werk: Ontwerper (totaal 45 uur)

Lynn Brands deed de kunstopleiding Art, Communication & Design bij Fontys. Als (grafisch) ontwerper werkt ze nu zowel freelance als in dienstverband. “Een prima combinatie.”

Wat doe je op een werkdag?

“Ik heb een breed werkveld: naast grafisch ontwerp doe ik foto en video. Bovendien werk ik zowel voor een werkgever als freelance.

Twee dagen per week zit ik bij de beginnende ontwerpstudio RAZND. We richten ons vooral op rebranding, het ontwerpen van een nieuwe uitstraling voor grotere bedrijven en organisaties.

De boodschap die een bedrijf wil uitdragen maken wij visueel, op welke manier dan ook. Daarbij moet het hele verhaal (of ‘plaatje’) kloppen, iets wat je heel erg meekrijgt vanuit de opleiding.

De rest van de week is zzp-tijd. Of ik ben op pad voor een foto- of videoreportage; of ik zit achter de computer voor een grafisch ontwerp. Als freelancer heb ik verschillende opdrachtgevers. Onder meer een breierij waarvoor ik video’s maak.

Verder zijn er als zelfstandige altijd administratieve taken: correspondentie, boekhouding, enzovoort. De combinatie van ‘vast en freelance’ en ‘thuis en op pad’ maakt mijn werk lekker divers.”

Hoe ging de overgang van studie Foto: Ton Toemennaar werk?
“Goed… alleen: op het einde van de studie kreeg ik al zo veel werk dat het afstuderen een beetje op de tweede plek kwam. Nog tijdens mijn studie begon ik als zzp’er. Dat ontstond spontaan, toen ik links en rechts ontwerpopdrachtjes kreeg. Daarop besloot ik een minor ondernemerschap te volgen en me in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.

Maar omdat het zo goed ging met mijn bedrijf, werd de combinatie met mijn studie lastiger. Stiekem kwam het afstuderen daardoor op een laag pitje. Omdat ik het superbelangrijk vind om een diploma te halen, is het toch gelukt. Eigenlijk was dat best een opluchting.”

Wat heb je in je opleiding gemist?
“Op het creatieve of technische vlak niets. Maar qua ondernemerschap kan er meer gedaan worden. De meeste afgestudeerden bij ArtCoDe gaan freelance aan de slag. Het curriculum zou daarom meer aandacht kunnen besteden aan hoe je je profileert als zelfstandige creative. En: Hoe je effectief opdrachten binnenhaalt.

Iets anders dat ik miste is de input van ArtCoDe-alumni die inmiddels aan de slag zijn. Het horen van hun ervaringen, voegt denk ik veel toe als je nog midden in je studie zit. Juist creatieve mensen worstelen soms met hoe ze zich straks moeten bewegen op de arbeidsmarkt.”

Wat maakt dit werk voor jou zo interessant?
“De afwisseling. Ik ben iemand die dat ook echt nodig heeft. Ik wil niet elke dag klakkeloos achter mijn computer kruipen. Het is juist leuk om dan eens een dagje in de natuur te fotograferen, en dan weer naar een bedrijf te gaan voor een video.

Maar ook om de eerste potloodschetsjes te maken in een ontwerpproces. Diep in mijn hart vind ik die ambachtelijke grafische kant nog het leukst. Misschien kan ik daarin stiekem het meeste van mezelf kwijt.”

Tevreden?
“Zeker, ik ben happy. Achteraf een goede keuze om nog tijdens de opleiding voor mezelf te beginnen. Zo belandde ik na het afstuderen niet in een ‘gat’. Daarnaast is de combinatie van bureauwerk en eigen werk fijn.

Als zzp’er blijf je een solist- het is leuk om de sociale contacten van zo’n bureau erbij te hebben. Verder denk ik over de (nabije) toekomst nog niet na. Ik ben iemand die graag met de dag leeft.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Bert van der Moer
2021
Als afgestudeerde creatieve professional is het zeker van belang om bijvoorbeeld lid te worden van een beroepsvereniging zoals BNO. Speciaal voor ontwerper met een hogere opleiding.
Daar kun je kennis opdoen of ter beschikking krijgen over zakendoen en hoe je onderneming te runnen. Tevens kun je, als je naar bijeenkomsten gaat, kennis maken met vakgenoten en hen vragen naar ervaringen. Kijk in elk geval op www.bno.nl