januari
2021

De lastige start van Caribische studenten in Nederland

Uit een onderzoek van de Nationale Ombudsman bleek onlangs dat Caribische studenten bij hun komst in Nederland vaak niet alleen een cultuurshock, maar ook heel praktische problemen hebben. “Ik was bang dat ik dakloos ging worden.”

Het is niet makkelijk om als Caribische student in Nederland te beginnen aan een studie. Studenten uit de zogenoemde ABC-eilanden (Aruba, Bonaire en Curaçao)

moeten bijvoorbeeld eerst een woning hebben voordat ze Shaneeen Burgerservicenummer (BSN) kunnen aanvragen vragen.

En een BSN hebben zij weer nodig om een bankrekening en zorgverzekering aan te vragen. Door deze regelingen ervaren Caribische studenten veel tijdverlies en stress als zij niet meteen aan een kamer komen.

Hun situatie wordt ook nog eens bemoeilijkt doordat Nederlands niet hun eerste taal is. “Ze spreken weliswaar Nederlands, maar niet vlekkeloos: Nederlands is hun eerste vreemde taal. De taal van thuis is Papiaments, of Engels”, aldus Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen.

Op kamers
Alles begint dus bij het vinden van een woning en dat gaat niet makkelijk als je bijna 8.000 kilometer ver woont. Shane, een student Docent Geschiedenis moest daardoor bijvoorbeeld al een maand huur vooraf betalen.

“Op Aruba werd flink benadrukt dat je zo snel mogelijk een kamer moet regelen als je naar Nederland gaat. Ik heb menig website afgestruind en me aangemeld bij alle Facebookgroepen voor studentenwoningen.”

Uiteindelijk vond hij wat: “Om mijn BSN, zorgverzekering en bankrekening te regelen, moest ik de kamer wel een maand eerder huren om zeker te zijn van een adres.”

“Als we van Aruba verhuizen naar Nederland, moeten we officiële papieren en verklaringen meehebben. Ik was bang dat ik iets was vergeten als mijn geboorteakte of het bewijs van uitschrijving in Aruba. Ik was echt bang dat ik hier dakloos ging worden en dat ik niet aan een adres kon komen.”

Tussenjaar
De Arubaanse student Verpleegkunde Ying (20) heeft zelfs een tussenjaar genomen voor het vinden van een kamer. “Zo kon ik DUO regelen en een kamer vinden. Het aanvragen van de studielening was goed te doen, maar een kamer vinden was lastig.”

Voor veel websites moest zij een Nederlands telefoonnummer of bankrekening geven. “Ik kon geen kamer bezichtigen als ik dat niet had. Er was van alle kamers maar één iemand die een telefonische bezichtiging wilde doen, dat was wel lief van hem.”

“Uiteindelijk ben ik samen met mijn vriend naar Nederland gekomen, zodat we een appartement konden huren in plaats van een studentenkamer. Dat gaat veel makkelijker. Ik kan nu gewoon de huurprijs splitten.”

Jaarcontract
De Arubaanse Carlos maakte hetzelfde mee. “De meeste kamers gaan via een jaarcontract, maar vanuit Aruba kun je niet zien hoe zo’n kamer precies eruit ziet. Het liefste wil je hier dingen zoeken en bezichtigen. Ik heb uiteindelijk een kamer voor zes maanden kunnen regelen. Daar moet ik deze maand uit.”

“Ik heb nu gelukkig een appartement gevonden waar ik ga samenwonen met mijn partner, een Arubaanse die ook in Nederland studeert. Het appartement is helemaal gemeubileerd. Dat is fijn.”

“Mijn vorige kamer was leeg, door zes maanden lang in een lege kamer te wonen, heb ik wel de tijd gehad om met mijn partner een mooie nieuwe plek te vinden.”

Zorgverzekering
Shane heeft nog steeds geen Nederlandse zorgverzekering. “Ik ben verzekerd bij een internationale verzekering voor studenten, die nog loopt tot deze maand. Vanaf dan kan ik veranderen naar een Nederlandse zorgverzekering.”

Ying had last van gebrekkige voorlichting over de Nederlandse zorgverzekeringen. “Als je alles van tevoren weet is een verzekering prima Carloste regelen, maar ik had niet veel begeleiding en dan wordt het ontzettend moeilijk. Ik dacht dat ik een verzekering kon afsluiten wanneer ik wilde, maar in november kreeg ik een vervelende brief:

“Er stond dat ik het Zilveren Kruis dat alles moest terugbetalen van de afgelopen vijf maanden. Ik kwam hier in juli en ik wist niet dat je een verzekering moet hebben vanaf het moment dat je hier komt. Ik ben nog een student en ik kan dat niet betalen. Gelukkig kon ik wel regelen dat ik dit in termijnen terugbetaal.”

Coronamaatregelen
Carlos had vooral problemen met het BSN en een bankrekening aanvragen. “We kwamen hier net nadat Aruba ‘oranje’ in plaats van ‘geel’ was veranderd. Normaal kon je bij de ABN AMRO een rekening openen als Arubaanse student zonder BSN. Om een reden die ik tot nu toe nog steeds niet begrijp, kon dat deze keer niet.”

“We moesten bij aankomst tien dagen in quarantaine in onze kamers. We konden geen BSN en banknummer krijgen. Dit was ook het geval bij mijn partner. Zij moest bij aankomst in Nederland haar opleidingsgeld betalen, maar dat kon dus niet, waardoor we veel stress kregen. Ik had gelukkig nog een week om alles te regelen.” [Kasper Wienk]

Antonius Oosterwaal
Ik kan zelfs als terugkerende Nederlandse met Bsn geen verzekering afstuiten
Khadija Jawad