Eindhoven,
20
juni
2018
|
09:00
Europe/Amsterdam

De kantoortuintijger

Dit voorjaar hebben wij thuis de tuin gerenoveerd. Sindsdien doen we daar – onder het mom van ‘iedere dag een beetje vakantiegevoel’ – een burgerlijk maar stiekem superleuk potje badminton. De eerste keer dat we dat deden koos mijn man positie aan de oostkant van de tuin, en stond ik aan de westkant. Ieder potje daarna bleef die verdeling net zo, zonder er ooit een woord over te wisselen.
Dergelijke patronen ontstaan niet alleen bij mij in de achtertuin, die ontstaan overal. Studenten die steeds op dezelfde plaats in de collegezaal gaan zitten, personeelsleden die steeds op dezelfde stoel in de koffiekamer zitten en docenten die extra vroeg naar Fontys rijden om in de kantoortuin dat ene bureau aan het raam te bemachtigen. Een ieder van ons heeft een eigen plekje nodig.

Het is wonderlijk gedrag als je er even bij stil staat. Gedrag dat we voor een deel kunnen verklaren vanuit de werking van ons brein. Wanneer we steeds op dezelfde plek gaan zitten of staan, dan hoeft het brein maar één keer de omgeving vanuit die positie te scannen. Dat scheelt de volgende keren tijd. Ik ben wel eens op een onderzoek gestuit dat stelde dat mensen in een kantoortuin ongeveer een kwartier nodig hebben om aan hun omgeving te wennen iedere keer dat ze op een nieuwe plek zitten. Dat kwartier is snel gewonnen wanneer je gewoon dezelfde plek als de dag ervoor neemt!

Het claimen van een eigen plek is een vorm van menselijke territoriumdrift. Dat zien we als iets dierlijks, maar eigenlijk heeft de mens een enorm sterke territoriumdrift. Een ieder van ons met een eigen kantoor heeft daar een mooi naambordje, en waarschijnlijk ook foto’s van kinderen of echtgenoot op het bureau. Allemaal territoriumaanduidingen.
De gelukkigen onder ons die mogen manoeuvreren in een kantoortuin moeten wat meer moeite doen om hun plek te markeren. Veelal gaat er een jasje over de stoel en komen er direct eigendommen uit de tas die sierlijk op het bureau worden gezet: de waterfles, het notitieboek, en natuurlijk de laptop. Iedereen moet wel goed kunnen zien dat dit bureau al ingenomen is. Welke territoriale aanduidingen gebruik jij om je eigen plek te markeren?


Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.