september
2020

De kantine wordt gemist, met name het worstenbroodje

Nu cateraar Sodexo het contract per 1 september heeft opgezegd, zitten de Fontys-campussen voorlopig zonder kantine en koffiecounters. Tijdens een kleine rondgang op de campus Rachelsmolen in Eindhoven waren de reacties eensgezind: “Ja, we missen de kantine!”

Student Teun voor een lege koffiecounter in R3.“Het is gemakkelijk, je kunt tussen de colleges door snel even wat te eten halen. Ik mis ook het bijkletsen met de andere studenten in de kantine. We zijn door corona nu toch al minder hier.” Teun, tweedejaarsstudent Vastgoed & Makelaardij bij Fontys Hogeschool Management, Economie en Recht, vindt de sluiting maar niks.

Döner of AH
Een broodtrommel neemt hij niet mee naar Fontys. “Ik ga meestal naar Hizmet, hierachter in de Kruisstraat. Daar kun je goede döner krijgen. Of even verderop naar de Albert Heijn voor een salade.” Wel is Teun blij dat hij nog koffie uit de automaat kan krijgen. “En soms een chocoladereepje.”

Ruud Drabbe ging meer gebruik maken van de kantine toen Sodexo twee jaar geleden overstapte op een wat luxer assortiment.

Docent Ruud Drabbe“Dat sprak me aan. Kwark met vruchtjes en een scheut honing eroverheen; heerlijk.” Als de docent van Fontys Hogeschool Marketing & Management haast had, kon hij er snel even een broodje kaas scoren. “Of een worstenbroodje bij de koffie. Zo..!”

Nog maanden
Fontys heeft de opzegging van het contract door het noodlijdende Sodexo geaccepteerd. Maar dat maakt het er voor de hogeschool niet gemakkelijker op. De aanbesteding die moet leiden naar een opvolger is een proces dat nog wel enkele maanden gaat duren.

“De wereld van onderwijscatering is de laatste tijd enorm veranderd. Daardoor zijn de tot nu toe veel gebruikte dienstverleningsconcepten in onderwijsland achterhaald”, schetst manager bedrijfsvoering Anita Swinkels van de Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken.

“Ook zijn het eet- en bestedingspatroon van studenten erg veranderd. Daarnaast vinden cateraars de onderwijstak niet meer zo aantrekkelijk. We zijn ons aan het oriënteren op wat toekomstbestendige modellen kunnen zijn. Maar dat is pionieren en kost tijd.

PizzaStudent Sofie
Voor docent Ruud Drabbe maakt het allemaal niet meer zoveel uit. Hij is eigenlijk met pensioen, maar heeft nog een beperkte nieuwe aanstelling gekregen. Daarvoor hoeft hij geen lunchbox meer mee te nemen.

Tweedejaarsstudent Sofie daarentegen zal de kantine vooral missen omdat ze nu niet even snel een broodje frikadel of - daar is-ie weer - een worstenbroodje kan halen. “Zeker als ik niet heb ontbeten. Na de colleges gingen we er ook pizza halen.” Voor haar geen broodjes gezond.

Sofie volgt net als Teun de opleiding Vastgoed & Makelaardij, maar gaat niet net zoals hij doet de stad in voor een lunch. “Ik zal die nu vaker zelf mee moeten nemen. Of zorgen dat ik wat te eten pak voordat ik naar de colleges ga.” [Tim Durlinger]

Bas Michielsen
2020
Misschien dat Hizmet wel een dependance wil beginnen op de campus Rachelsmolen. Volgens mij is dat een win/win voor zowel de studenten als Hizmet, prima plan dus.
F. Maas
2020
Dat is helemaal geen slecht idee! Fontys kan 'ns met de eigenaar gaan praten, lijkt mij.