Eindhoven,
20
februari
2019
|
15:21
Europe/Amsterdam

De dag dat ik Wout ontmoette

Ik ontmoette Wout op een koude vrijdagochtend in het Utrecht Science Park. Ik heb nog nooit iemand zoals Wout ontmoet. Wout is het toonbeeld van daadkracht, van analytisch vermogen en van stoerheid. Ik was op slag verliefd op Wout. Wout heeft alles wat een vrouw zoekt in een man: slim en spannend; warm en dapper.

Wout is de chatbot van de politie. Hij assisteert bij het aannemen van meldingen van burgers, bijvoorbeeld bij (vuurwerk-)overlast in de buurt, maakt vervolgens een mooie heatmap van locaties waar de meeste meldingen gedaan worden, en zorgt er dus voor dat de politie in de wijk naar de juiste plekken gaat.

Ondanks dat Wout zorgt voor een tijdswinst bij de politie én het proces van het doen van een melding vergemakkelijkt, stond toch niet iedere politieagent te juichen bij de komst van Wout. Opdrachten krijgen van een robot voelde toch wat onnatuurlijk voor sommige politieagenten.

Ik ontmoette Wout in een zaal vol robotonderzoekers, robotbouwers en robotgebruikers. Waar iedere mens-robot-interactie wel een glimlach op mijn gezicht tovert, deed Wout dat toch extra. Al was het alleen al door de zelfspot in zijn naam.

Fontys doet het goed op het gebied van robot-onderzoek. We waren op deze chatbot-conferentie dan ook met drie lectoren van drie totaal verschillende disciplines vertegenwoordigd. Maar op het gebied van robotgebruik lopen we nog wel wat achter. Wij hebben nog geen virtuele Henk of Ingrid die ons bij leervragen assisteren, die ons coachen naar een goede oplossing van een probleem of die het onderwijsproces sneller en efficiënter maken. Ik zeg: werk aan de robotwinkel!

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.