augustus

‘Datingsite’ voor eenzame kinderen wint Denk Groter Prijs

in categorie 'studenten'

Eenzaamheid komt ook bij kinderen voor. Fontys-student Lisa van Leuken wilde daar iets aan doen en ontwikkelde samen met ict-studenten een website waarmee eenzame kinderen en jongeren op een veilige manier een vriendje of vriendinnetje kunnen vinden. Daarvoor kregen ze vandaag de Fontys Denk Groter Prijs 2018 in de categorie studenten.

De Vriendencoach.nl is een ‘sociale innovatie gericht op een actueel maatschappelijk doel’, aldus de jury. Het is een soort datingservice voor kinderen tussen de acht en zestien jaar, niet gericht op liefde maar op vriendschappen. En met één groot verschil: de zoektocht is geheel anoniem. Pas als een match is gevonden, wordt de identiteit van het potentiële maatje bekendgemaakt. Ook op andere manieren is aan de veiligheid van de kinderen gedacht. Ze maken bijvoorbeeld samen met hun ouders een profiel aan.

Vriendschapswens
Lisa, student Fontys OSO (Master Eductional Needs), deed voor haar master vooraf onderzoek en ontdekte dat de helft van de jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs een vriendschapswens heeft. Omdat zij denkt dat deze wens breder leeft, heeft zij haar project ook verbreed.

Ze reageerde geëmotioneerd toen ze hoorde dat zij de prijs hadden gewonnen. "Ik loop al zeven jaar met het idee in mijn hoofd om iets te doen voor eenzame jongeren. Er zijn zoveel eenzame kinderen. Toen ik werkte met kinderen in het speciaal onderwijs hoorde ik vaak na het weekend dat zij alleen waren geweest en niks hadden gedaan. Dat dit nu is gelukt en met deze erkenning, is echt geweldig."

De OSO-student werkte in het project samen met studenten van de Fontys Hogeschool ICT, met Joshua van Gompel als projectleider. Dat was een extra plus om in aanmerking te komen voor de Denk Groter Prijs, waarbij ook samenwerking tussen verschillende instituten en/of diensten een van de criteria is. "Zelf had ik dit nooit kunnen maken. Hun bijdrage was heel belangrijk", aldus Lisa.

TEC-proof
‘Goed doordacht, professioneel uitgevoerd en relevant voor de maatschappij’, oordeelde de jury en kende het project de eerste prijs toe, een cheque van 3.000 euro. En ook nog eens ‘TEC-proof’, wat staat voor Technology, Entrepreneurship en Creativity. Fontys wil al haar studenten opleiden met TEC-kwaliteiten. Het was daarom een van de criteria om de prijs te winnen.

Voor de categorie studenten van de Denk Groter Prijs waren er dit jaar elf inzendingen. Op elk van die elf kon de Fontys-gemeenschap een stem uitbrengen. De jury nam deze stemmen mee in haar oordeel. Kanshebbende projecten moesten ook vernieuwend zijn en een relatie met het werkveld hebben. De prijs werd vandaag uitgereikt door Fontys-bestuurder Hans Nederlof, tijdens de officiële opening van het studiejaar op campus Rachelsmolen in Eindhoven. [Petra Merkx]