Tilburg,
februari

Dansstudenten organiseren nieuw Tilburgs festival

Ze misten niet alleen elkaar, maar ook een community die Tilburgers verbindt door middel van dans. Voor dertien vierdejaarsstudenten van de opleiding Fontys Dance Arts in Context (Contemporary (Urban) Dance) was de keuze dan ook snel gemaakt om een eigen festival te organiseren onder de noemer Tilburg in Motion.

Caissa Aartsen is één van de organisatoren die van begin af aan betrokken is bij het dansfestival. Samen met nog twaalf andere studenten besloot ze om een drankje te gaan doen. Ze misten samenzijn, leken iedere week uren tekort te komen en wilden weer samen dansen. “Toen zijn we op het idee gekomen om ons eigen dansfestival op te richten.”

Dat idee is inmiddels werkelijkheid geworden, want in het weekend van 2, 3 en 4 mei vindt de eerste editie van Tilburg in Motion plaats in de LocHal, de openbare bibliotheek van Tilburg. Een aparte locatie voor een dansfestival zou je denken, maar volgens Caissa is het een bijzonder goede combinatie. “De LocHal brengt allerlei mensen samen, ongeacht leeftijd en cultuur. Dat is waar wij ons met Tilburg in Motion ook voor inzetten.”

CaissaVerbinding
De vierdejaarsstudent is duidelijk: “Dans verbindt, en dat is ook hetgeen dat we met dit festival willen bewerkstelligen. Tilburg in Motion is er niet alleen voor de dansers in Tilburg en omgeving, maar ook voor mensen die nog niet veel met dans hebben of behoefte hebben aan verbinding.”

Die verbinding wordt gedurende het festivalweekend opgezocht met verschillende workshops, optredens, paneldiscussies en een heuse All Star Dance Battle waar iedereen zich voor kan inschrijven. Dat inschrijven is iets wat de vierdejaarsstudent de mogelijke bezoekers sowieso aanraadt. “Al is het maar om een plekje te reserveren. Zo weten wij hoeveel mensen aanwezig zullen zijn en welke ruimte daar het best geschikt voor is.”

Grote namen
Om alle activiteiten tijdens het festival in goede banen te leiden, zijn er naast de organisatoren ook grote namen uit de dansindustrie bij het festival aangesloten. Welke dat zijn, kan Caissa helaas nog niet verklappen. “Maar het zijn mensen die al heel lang in de business zitten en echt verbonden zijn met de danscultuur. Vanuit iedere dansdiscipline is dan ook een ervaren persoon aanwezig die weet wat hij of zij zegt en positieve input inbrengt.”

Hoewel de voorbereidingen voor de eerste editie van Tilburg in Motion nog in volle gang zijn, droomt Caissa al over een mogelijke toekomst voor het nieuwe dansfestival. “Als het aan ons ligt, is dit namelijk niet iets eenmaligs. Wellicht geven we het festival door aan een nieuwe lichting studenten, maar er zijn ook genoeg huidige organisatoren die zich na hun studie in willen blijven zetten. Eén ding is zeker: de boodschap achter dit festival, het verbinden van Tilburg, is zo belangrijk dat dit volgens ons ieder jaar moet terugkomen.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd