Dansen in de tuin is niet hetzelfde

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijd. In deze aflevering: Linde (22) studeert aan de Dance Academy in Tilburg.

“Het is lastig om te trainen en ik weet niet hoe goed mijn dans blijft. Dansen in de tuin of in de woonkamer is niet hetzelfde als in een studio. Voor moderne dans heb je veel ruimte nodig en je mist natuurlijk een danspartner. Dat is superraar, want je bent normaal altijd in contact met een ander.

Ik probeer wel zoveel mogelijk te dansen om mijn skills te blijven trainen. Ik houd me voornamelijk bezig met moderne dans, maar nu probeer ik ook online balletlessen te volgen om mezelf fysiek bezig te houden. Er zijn heel veel bedrijven die online lessen geven en zij spelen goed in op dansen in een omgeving als de woonkamer.

Eigenlijk zou ik nu in IJsland zitten voor een productie van de Iceland Dance Company. Omdat ik naar huis moest komen heb ik mijn kamer daar opgezegd. Deze productie zou het laatste gedeelte van mijn stage zijn, maar nu moet ik afwachten hoe dit verder kan. Voor nu staat het on hold.

Omdat ik genoeg tijd heb en weinig anders om handen heb, ben ik op zoek naar een cursus van een universiteit. Dat lijkt me een nuttige dagbesteding, zo kan ik mijn kennis uitbreiden. Op dit moment verdiep ik me in het aanbod aan aardwetenschappen, iets wat ik altijd al heb willen doen.

Naast thuis dansen en een cursus zoeken, ben ik ook druk bezig met mountainbiken. Dat is iets wat ik normaal nooit deed. Maar toevallig vond ik laatst een mountainbike in de schuur van m’n vader. En dat kwam zeer goed uit, want door een achillesblessure kon ik niet meer hardlopen.” [Kasper Wienk]