december
2020

Daniëlle: "Ik zie het feit dat ik een beperking heb meer als pech"

De afwijzing woensdag door de Tweede Kamer van het actieplan voor meer diversiteit in het hoger onderwijs brengt Fontys-student Daniëlle niet van haar à propos. Beperkt door het syndroom van Bloch-Sulzberger gaat ze vrolijk verder met voorlichting geven over mensen met een arbeidsbeperking.

Dat doet ze ook al bij Fontys, bij haar eigen opleiding Human Resource Management in Eindhoven.

Daniëlle loopt wat moeilijk omdat ze geboren is met een korter linkerbeen. Ook heeft ze maar een gezichtsvermogen van 15 procent. Het zijn gevolgen van haar zeldzame ziekte waarmee ongeveer één op de miljoen vrouwen te maken krijgt.

Daardoor zien buitenstaanders al snel dat Daniëlle een beperking heeft. Dat creëert vooroordelen en daar kan ze later in haar werk last van krijgen, weet de Veldhovense (21).

Zelfverzekerd
Don’t judge a book by its cover, zou je zeggen. Want wie Daniëlle spreekt, ervaart een zelfverzekerde jonge vrouw die heel goed weet wat ze wil. Iemand die beseft dat ze de arbeidsmarkt straks het nodige te bieden heeft bovendien.

Daniëlle “Ik heb een heel goed zelfbeeld”, zegt ze. “Iedereen is anders. Ik zie het feit dat ik een beperking heb meer als pech. Ik weet niet beter. Het wil niet zeggen dat ik niet mijn baaldagen heb."

"Maar ik heb van jongs af aan geleerd erover te praten, er niet moeilijk over te doen.” Daarom lijkt de functie als zogenoemde Realist van de jongerenafdeling van vakbond CNV goed bij haar te passen.

Harrie-training
Met haar persoonlijke elevator pitch sluit ze geregeld aan bij een Harrie-training om bij organisaties vooroordelen, twijfels en onwetendheid weg te nemen over werken met mensen met een functiebeperking. Harrie staat voor Hulpvaardig, alert, realistisch, rustig, instruerend en eerlijk.

Ook geeft ze voorlichting aan studenten op hogescholen. Ze doet dat onder andere bij haar eigen opleiding. Daniëlle, die tijdens tentamens ondersteuning krijgt met extra tijd en grotere letters op scherm of papier, blikt er met genoegen op terug.

“Je krijgt veel waardering van studenten omdat je je persoonlijke verhaal met ze deelt. Ik heb het idee dat mijn verhaal als eyeopener wordt ervaren. Want je geeft mensen stof tot nadenken. Je laat ze op een andere manier kijken naar mensen met een beperking op de arbeidsmarkt.”

Toevallig
Het was min of meer toevallig dat ze in aanraking kwam met de Realisten. “Via een vriendin die dezelfde beperkingen heeft als ik, al hebben die bij haar een andere oorzaak.

Zij vertelde me over het project bij CNV Jongeren. Toen er een oproep kwam om nieuwe Realisten op te leiden, heb ik me aangemeld. Ik kreeg er onder meer een training in communicatie- en presentatievaardigheden.”

Solliciteren
Ondanks haar inspanningen is de kans groot dat ze na haar studie tijdens sollicitaties te maken krijgt met vooroordelen. “Bij een sollicitatie kies ik er bewust voor mijn beperking niet in mijn brief te zetten, want dan kan ik het persoonlijk toelichten tijdens het eerste gesprek. Daarna zie ik wel hoe het bedrijf ermee omgaat.”

Dat er subsidies zijn om inclusiviteit te bevorderen, wil niet zeggen dat Daniëlles inspanningen minder hard nodig zijn. “Bij werkgevers zit veel onwetendheid als het gaat om de mensen met een functiebeperking. Daardoor ontstaan de vooroordelen.”

Toegevoegde waarde
Na haar opleiding hoopt ze ook als professional een rol te kunnen spelen in het wegnemen van vooroordelen over mensen met een beperking.

“Mijn interesse gaat uit naar de sociale kant van de HR. Ik denk juist dat ik door mijn eigen positie en ervaring een toegevoegde waarde heb, om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen aan een baan."

"Ik begrijp hoe vervelend vooroordelen kunnen zijn tijdens een sollicitatieproces. Als HR-professional kan ik daar mooi op inspelen.” [Erwin Blatter]

Marij van den Munckhof
2020
Top en zeker waar: Don’t judge a book by its cover! Ik wens je alle succes, jij komt er wel en met jouw hulp veel lotgenoten ook!
Ties Sweyen
Top Danielle!
Marlou Heskes
2020