oktober
2020

‘Dame met comfort-dog’ schrijft dichtbundel

Fontys-studente Myrthe van Ruiten heeft autisme en ADHD. Om structuur in haar gedachten aan te brengen, schrijft ze gedichten. Aansprekende gedichten. Via uitgeverij Boekscout gaat ze nu haar eerste bundel met 30 gedichten uitbrengen.

De ‘dame met de ‘comfort-dog’’, noemt docent en begeleider Bart Wernaart haar. Myrthe van Ruiten en hulphond Percy zorgen geregeld voor blikken over de schouder op de gangen van haar opleiding International Business in Eindhoven. “Nu er vooral online lessen zijn, vraagt een docent weleens of ik de hond wil laten zien.”

Het is volgens haar niet zo dat zíj de hulphond nodig heeft, het is eerder een reminder voor anderen. “Je ziet aan mij niet dat ik autisme heb en behoefte aan persoonlijke ruimte. Soms zijn mensen zich daar niet van bewust. Dan ‘blokt Percy mij af’ en zorgt dat de ander niet dichterbij kan komen.”

Onafscheidelijk
Myrthe (18) en haar labradoodle zijn onafscheidelijk. Ze heeft hem zelf getraind en op de campus Rachelsmolen – de Eindhovense is tweedejaarsstudent aan Fontys Hogeschool Economie en Communicatie – vergezelt hij haar steevast.

“Ik heb soms coach-meetings waarin je moet vertellen of een project goed loopt. Dat vind ik best wel spannend. Percy zit dan tijdens het hele gesprek met zijn kop op mijn been, om te zorgen dat ik bij de les blijf.”

Dronken
Verdwaalde gedachtes. Het kan geen toeval zijn dat juist dit de titel is van de eerste dichtbundel van Myrthe, die eind oktober uitkomt.

Aan de hand van stijlfiguren geeft ze de lezer inzicht in de gevoelens die je ervaart als je ‘anders’ bent. Of zoals zij het zegt: alsof je de enige dronken persoon in een ruimte vol nuchtere mensen bent. Andersom kan ook. Het verschaft haar eveneens zelfinzicht.

Het was haar psycholoog die de opdracht gaf om een dagboek bij te gaan houden. Al snel had Myrthe daar geen zin meer in.

“Maar waarin dan wel? Ik houd erg van zingen en zo ontdekte ik dat ik mijn gedachten prima kan ordenen als ik ze in rijmvorm zet. Daarvoor hoef ik ook niet op rijmwoordenboek.nl te kijken, het komt er bij mij zo uit. Tijdens therapie wordt ook veel met beeldspraak gewerkt. Die kun je in een gedicht heel goed kwijt.”

Ode aan oma
Ze had totaal niet de intentie om haar gedichten – inmiddels had ze er zo’n dertig geschreven – in boekvorm uit te geven. Tot in februari haar oma overleed, die al jarenlang leed aan dementie. Bij de uitvaart droeg Myrthe een ode aan haar oma in dichtvorm voor.

Een gedicht uit de bundel Verdwaalde gedachtes.“Het ging over iemand die eigenlijk al een tijd niet meer bestond, maar toch nog wél bestond. Dat raakte mensen diep, vertelden ze me na afloop. Daar wilde ik iets mee doen.” Het boek dat daar uiteindelijk van kwam, heeft ze ook aan haar oma opgedragen.

Lovend
Myrthe had niet gedacht dat er een uitgeverij voor te vinden zou zijn. Maar bij Boekscout luidde het lovende oordeel volgens haar dat ze zich niet konden voorstellen dat iemand van 18 zulke mooie gedichten schrijft.

Die gaan vaak over dingen waar mensen in het dagelijks leven tegenaan lopen: onzekerheid, je alleen en verdrietig voelen. Maar ook de momenten waarop je hartstikke gelukkig bent.

Het geeft eveneens een inkijkje in wat haar zelf is overkomen: het buiten de groep vallen op de middelbare school. Niet dat ze werd gepest, maar ze had het dwingende gevoel dat ze op school was om te leren, niet om vrienden te maken. Nu heeft Myrthe die wel: “Allemaal autistisch. Het is prettig om te praten met mensen die precies dezelfde ervaringen hebben.”

Stadsdichter
Ze heeft er zeker oren naar om in 2022 Iris Penning als Stadsdichter van Eindhoven op te volgen. Haar uitgeverij heeft inmiddels gevraagd of ze een tweede boek wil maken. “Ik verwacht dat dit binnen een jaar uitkomt.” Lachend: “Maar als het eerste een bestseller wordt, neemt de druk om het sneller te schrijven wel toe.” [Tim Durlinger]

Verdwaalde gedachtes. ISBN-nummer 9789464037814. Prijs 16 euro. Het is hier te bestellen.

Ashutosh Pandey
October
Myrthe you are so natural and pure person.
Really a gifted child and very very special talent.
You and Percy make a great team together.

Great to see how a sensitive person like you have transformed her feeling to create timeless piece of poetry.
My condolences to your grandmother... I am sure her sweet memories and love will guide you.

God bless!
Cora Kramer
Lieve Myrthe,
Wat een mijlpaal. Ik ben supertrots op je. Jouw kracht is groot en mooi en hoe je daar nu mee omgaat is prachtig.
Dikke knuffel voor jou en vooral ook voor Percy.
Xx Cora
Evelyne Meens
2020
Wat een mooi verhaal Myrthe. En wat schrijf je prachtig!
Elles Houterman
2020
verwonderende, in de kern van weten en niet weten, in je zoek zoektocht naar balans in gedachten, raak je mij nu al Myrthe samen met Percy, om mijn dwalingen te koesteren! Kijk uit naar je gedichten!