Venlo/Sittard/Eindhoven,

‘Dagen duren lang, maar we maken er het beste van’

Bijna van de ene op de andere dag konden medewerkers van Fontys niet meer hun vertrouwde werk doen. Campussen en gebouwen werden gesloten, studenten en docenten werkten voortaan van huis uit. Zeker voor de ondersteunende diensten is dit de nieuwe werkelijkheid. “Ik mis de contacten.”

Vorige maand nog maakte Peter Sevenich zijn rondes over de Fontys-campus in Venlo. Als beveiliger ziet hij onder meer toe op naleving van het rook- en parkeerbeleid. Ook beantwoordt Sevenich vragen van studenten. “En als het team binnen handjes nodig heeft, help ik ook.”

De coronacrisis maakte zijn werk compleet anders. De studenten en medewerkers zijn weg, het parkeerterrein is een kale vlakte. “Vandaag werk ik thuis”, zegt hij door de telefoon. “Ik volg een online cursus.”

Niet stilzitten
De dag ervoor was Sevenich nog wel op de campus, met één collega. Ze hebben wat taken gekregen van hun facilitair manager. “Daar ben ik heel blij mee, want ik kan slecht tegen stilzitten.”

Fontys-beveiliger Peter Sevenich heeft nu meer tijd voor zijn honden.En dus ging hij met de hogedrukspuit het buitenmeubilair wassen. Ook de bewegwijzering op het terrein kreeg een opfrisbeurt. De beveiliger bracht daarnaast de schuifpoort, waaronder zich gaandeweg een stapel bladeren had opgehoopt, weer soepel aan het rollen.

“Het is eigenlijk achterstallig onderhoud dat bijna nooit aan bod komt. Ik zoek zelf ook dingen op die niet op mijn takenlijstje staan. Zo heb ik het hardhouten buitenterras met anti-alg behandeld. Ik ben hier nou toch en Fontys hoeft er geen bedrijf voor te laten komen.”

Sevenich draait er niet omheen, hij mist zijn oorspronkelijke werk. “Vooral de contacten met de medewerkers en studenten. Je loopt daar nu moederziel alleen. De dagen duren lang. Je probeert de tijd zinvol te besteden en er het beste van te maken.”

Vrijwilligerswerk
Van Hanneke Roes dachten collega’s bij de Dienst Personeel & Organisatie van Fontys dat ze vrijwilligerswerk was gaan doen. “Dat deed ik al lang, bij verenigingen. Maar door de coronacrisis ligt dat nu juist grotendeels stil.”

Hanneke Roes, hier nog in gebouw Nexus, werkt nu thuis.

Ze werkt dus nog, maar wel thuis, onder meer als consultant voor Fontys-directeuren. “Wat we nu anders doen is met een aantal mensen een helpdesk bemannen voor ‘coronavragen’. Onder anderen leidinggevenden kunnen vijf dagen per week gebruikmaken van deze helpdesk, die een extra service biedt op het gebied van vragen rond het thema corona.

Zwaarder werk
Ook Roes mist het persoonlijke contact, maar om een extra reden. Communiceren over personele kwesties is wat lastiger via de telefoon, Skype of MS Teams, dan wanneer ze met iemand aan een bureau een gesprek voert. Dat maakt het werk zwaarder.

“De gesprekken zijn intensiever. Je hebt continu het gevoel dat je informatie mist als je mensen niet of niet goed kunt zien. Uit de non-verbale communicatie kun je meestal wel afleiden of mensen daadwerkelijk bedoelen wat ze zeggen. Met vertraagde beelden via Skype is dat toch anders.”

Niet zo gezellig
“Het is lang niet zo gezellig”, oordeelt Mieke de Vijlder over het werken van huis uit. Als roosteraar/planner van Fontys Lerarenopleiding Sittard mist zij het contact met collega’s. Het roosters maken zelf is, ook nu het gebouw aan de Monseigneur Claessensstraat voor studenten verboden terrein is, niet veel anders dan voorheen.

“Hoewel ... docenten geven wel wijzigingen door omdat ze digitaal moeten lesgeven. Dat is extra werk”, aldus De Vijlder. "Voor de komende tentamenperiode heb ik dingen moeten omzetten. Er wordt geprobeerd een deel van die tentamens naar juni te verschuiven.”

Niels Kuijpers

Bij toerbeurt
Zo’n vijftien facilitair medewerkers van Fontys in Eindhoven mogen nog wel op de campus. Zij draaien op 'Rachelsmolen' bij toerbeurt een receptiedienst in gebouw R3. Dat is een van de weinige Fontys-panden die nog open zijn om de bedrijfsvoering gaande te houden. Op de campus Stappegoor in Tilburg is een soortgelijk systeem.

Het gaat om beveiligers, mensen die in de logistiek/techniek werkzaam zijn en ook receptionisten van andere gebouwen, vertelt assistent-facilitair manager Niels Kuijpers. Wie niet aan de beurt is om de receptie te bemannen, kan thuis cursussen van de online Fontys Academie volgen.

Toegang geweigerd
“Wij krijgen vanuit de ondersteunende diensten voor kritische bedrijfsprocessen namen door van collega’s die toegang hebben tot het gebouw, conform de regels van het RIVM”, vertelt Kuijpers. “Daar zitten ook mensen bij die zorgen voor schoonmaak en onderhoud. Wie niet op de lijst staat, wordt de toegang geweigerd.”

Een maal per week zijn de andere Fontys-panden in Eindhoven wel toegankelijk voor schoonmakers. Of ze gaan ad hoc open, voor groot onderhoud. “We zorgen er namelijk voor dat alle gebouwen, mocht het sein weer op groen gaan, meteen kunnen worden gebruikt.” [Tim Durlinger]