oktober

DAF en Fontys: kennis halen en brengen

"Wie de DAF Academy North West in Eindhoven belt, krijgt gewoon iemand van Fontys aan de telefoon", zegt Piet van Grootel met een lach. "Maar we nemen wel netjes op met 'DAF Academy'. Het geeft aan hoe innig de samenwerking is tussen de internationaal opererende vrachtautofabrikant en de hogeschool, beide met de hoofdvestiging in Eindhoven.

Op het immens grote fabrieksterrein tussen Eindhoven en Geldrop heeft de DAF Academy een eigen gebouw, voorzien van leslokalen, werkplaatsen en magazijnen vol onderdelen en testopstellingen. Zo is alle elektronica, die normaal achter het dashboard verscholen zit, op een wandje overzichtelijk samengebracht achter een stuur. Lesmateriaal zit netjes geordend in plastic boxen.

Natuurlijk profiteren DAF en Fontys van elkaars kennis en kunde. Maar dat de trainingen op het gebied van service, onderdelen en trucks door zo'n groot concern worden uitbesteed, is toch wel bijzonder. Het is een misvatting om te veronderstellen dat DAF zijn eigen opleidingen wel organiseert, vindt Piet van Grootel. DAF is een fabriek waar voertuigen worden ontwikkeld en gebouwd. Die komen vervolgens terecht in een verkooporganisatie. Daartussen gaapt een gat. "En daar zijn wíj in gesprongen", vertelt de manager zakelijke dienstverlening bij Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek (BEnT).

Bedrijfsscholing is in opmars door het aantrekken van de economie. De samenwerking tussen DAF en Fontys stamt echter al uit 2006.

Katalysator
Van Grootel noemt Fontys ook wel de katalysator tussen DAF-management en werkvloer. "Omdat we benzine/diesel in ons bloed hebben. De communicatie tussen een engineer die een product ontwikkelt en de monteur die een klacht over een gebruikt product moet oplossen, is niet altijd even gemakkelijk. Wij proberen in gesprek met beiden tot een oplossing te komen."

Maar de dienstverlening van de hogeschool gaat verder. DAF produceert namelijk enkel een chassis met een cabine. Een 'opbouwer' moet er dan bijvoorbeeld een betonmixer of vuilniswagen van maken. Van Grootel: "Als er eenmaal iets op is gebouwd, werkt het niet altijd meteen zoals het zou moeten. Terwijl beide partijen vinden dat hun deel prima functioneert. Bij die troubleshooting spelen wij als trainingsinstituut ook een grote rol."

Studenten profiteren eveneens van de samenwerking. "DAF gebruikt onze afdeling steeds meer als klankbord", aldus Frans van Heck, technisch trainer vanuit Fontys. "DAF ziet dat wij daar veel tijd in willen steken en kennis in huis hebben. We kunnen studenten inschakelen om dingen uit te laten zoeken en te testen. Dat is wat Fontys sterk maakt." Studenten komen dan voor een opdracht naar DAF, maar een trainer kan ook met zijn spullen naar Fontys komen.

Lessen in Frans en Engels
"Omdat wij bijvoorbeeld ook dealers in Scandinavië moeten trainen, hebben we onze modules zodanig ingericht dat we het benodigd materiaal heel makkelijk kunnen versturen", verklaart Van Grootel. Die internationale opleidingen zijn een gevolg van een besluit dat Paccar in 2010 nam. Het maakte Fontys destijds verantwoordelijk voor de trainingen van medewerkers bij dealerbedrijven die vallen onder DAF Northwest-Europe. Dat beslaat de Scandinavische landen (met IJsland), Nederland en België en dus moeten er ook lessen in het Engels en Frans worden gegeven.

De bijscholing wordt gevolgd door monteurs, magazijnmensen en verkopers. Tijdens het bezoek van Bron zijn er zeventien cursisten uit Zweden, Noorwegen en Denemarken. In een 'bootcamp' van vijf dagen worden zij specifiek getraind in het nieuwe model, dat DAF lanceerde in april van dit jaar. "Maar ze leren ook hoe ze bij problemen een diagnose moeten stellen", vertelt trainer Van Heck. "In het verleden kregen monteurs een overall en ringsteeksleutel 19. Daarmee deden ze hun werk. Tegenwoordig moeten ze ook kunnen uitleggen aan een klant wat er aan de hand is."

Technische snufjes
Elk nieuw model bevat weer extra technische snufjes, met name op het gebied van veiligheid. Een reparateur moet nog steeds de olie verversen en remblokken vervangen, maar ook weten hoe al die computertechnologie wordt toegepast. Van Heck krijgt als trainer te maken met monteurs voor wie de techniek zo extreem snel vernieuwt, dat ze die nauwelijks kunnen bijbenen. "Het is dan onze taak om ze opnieuw het vertrouwen te geven."

Het Fontys-team van zes mensen wordt door DAF steeds vroeger bij een nieuw model betrokken. Hadden Van Heck en zijn mensen vroeger na een introductie nog drie maanden om met de nieuwe systemen te kunnen gaan trainen, nu is dat nog maar anderhalve week! Hebben ze dat nieuwste model dan ook mede ontwikkeld? "Ja, maar indirect. Wij krijgen informatie over de systemen, waarop wij feedback geven. Die kan DAF dan weer gebruiken bij de verdere ontwikkeling."

Die educatieve inbreng is volgens Piet van Grootel eigenlijk precies wat DAF van Fontys nodig heeft. "Bijvoorbeeld als mensen een bepaalde storingsmelding niet snappen. Wij bouwen daarvoor ook zelf hulpmiddelen, zoals een kastje waarmee je computersignalen kunt meten. We hebben eveneens contact met de helpdesk van DAF. Als die honderd telefoontjes krijgt over kabel X die los zit, kunnen wij dat meenemen in de training." Kennis halen en kennis brengen, noemt hij dat. [Tim Durlinger]

Middelste foto: Piet van Grootel (rechts) en technisch trainer Frans van Heck van Fontys in het materialenmagazijn met de testopstellingen.

Deze bedrijfsvideo geeft ook een indruk van de techniek in de nieuwste DAF-modellen: