maart

Cultuur snuiven op Luna festival Eindhoven

Altijd al je sensuele kant willen omarmen tijdens een Burlesque-workshop? In de kelder van het Luna-gebouw op de Technische Universiteit van Eindhoven vindt zaterdag 16 maart voor de tweede keer het Luna festival plaats. Dit is ook gratis toegankelijk voor Fontys-studenten.

De hele dag kun je gratis voorstellingen bezoeken, spellen spelen en workshops volgen waarin je leert zwaardvechten, zingen of ‘je innerlijke diva ontdekken’.

Luna-gebouw
Het Luna festival ontstond vorig jaar
 toen de cultuurverenigingen, waar ook veel hbo’ers lid van zijn, van gebouw De Bunker naar het Luna-gebouw verhuisden. “De jaarlijkse huur daar was 10.000 euro - veel geld”, vertelt festivalvoorzitter en Fontys-student Benjamin Plets (Social Studies). “Dus kwamen de verenigingen met het idee om de universiteit in natura te betalen door het Luna festival te organiseren.”

De organisatie is groot, meer dan 60 studenten helpen vrijwillig mee in de organisatie van het festival, dat geïnitieerd is vanuit Scala en Studium Generale. Ook Plets heeft als voorzitter de nodige uren erin gestoken: “Ik ben er zo’n 15 tot 20 uur per week mee bezig”.

“Heel tof dit jaar is dat een deel van de acts een samenwerking is tussen verschillende verenigingen”, vertelt Plets. “We hebben bijvoorbeeld een uitvoering van Peter en de Wolf. De muziek wordt gespeeld door klassieke muziekvereniging Quadrivium, en achter het doek wordt een schimmenspel opgevoerd door theatervereniging Doppio.”

Gratis toegang
De vorige editie van het festival trok 550 bezoekers, dit jaar hoopt de organisatie op 700 man. Toegang is gratis, op een paar workshops na waar je twee euro voor betaalt. Bekijk hier het volledige festivalprogramma. [Eva Witte]