Tilburg,
september

Creatief opgeleide snel aan de bak

We kennen ze nog van vroeger: beeldend kunstenaars en beroepsmusici die jarenlang in de bijstand bungelden en uiteindelijk maar iets anders gingen doen. Dit fenomeen is anno 2017 zwaar achterhaald. Martyn Smits van Fontys Hogeschool voor de Kunsten/AMPA is niet verbaasd.

Dat blijkt uit gegevens van de Vereniging Hogescholen. Recent publiceerde zij de factsheet ‘Sterke arbeidsmarktpositie van de creatief opgeleide!’. Vandaag de dag biedt het kunstonderwijs op de Nederlandse hbo’s afstudeerders volop kansen. 81 procent van hen vindt binnen drie maanden een baan. Met 3,1 procent ligt de werkloosheid onder creatieve afstudeerders een stuk onder het hbo-gemiddelde van 5 procent (meting 2016).

Ondernemerschap
Het zijn cijfers die Martyn Smits ‒ opleidingsmanager bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten/AMPA ‒ allerminst verbazen. “Die situatie is al langer zo; ook binnen onze opleiding zie je dat terug.” Ter verklaring van de naadloze aansluiting op de arbeidsmarkt wijst Smits op het curriculum: “Als ik kijk naar onze Acadamy of Music and Performing Arts proberen we studenten van begin af aan klaar te stomen voor de beroepspraktijk. Een goed voorbeeld daarvan is de cursus ondernemerschap en het zoeken naar multidisciplinaire verbanden binnen het Fontys-kunstcluster. Sterker: de transformatie van conservatorium naar AMPA zet daarop nóg sterker in.” Multidisciplinariteit is geboden, gezien het brede karakter van de creatieve sector. De disciplines variëren van uitvoerende kunsten (muziek, theater, dans) tot film, mode, reclame en gametechnologie.

Out of the box
Naast de goede baankansen, kunnen creatieve opleidingen volgens de Vereniging Hogescholen ook bogen op het hoogste studiesucces en de laagste uitval. Deels ligt het succes bij de student zelf. Omdat kunstopleidingen vaak selecteren aan de poort, komen er gemotiveerde studenten binnen die volop gefocust zijn. “Kunstopleidingen trekken een bepaald type student aan,” zegt Smits. “Je kunt stellen dat onze afstudeerders in veel gevallen ook creatiever zijn in het vinden van hun vervolgpad. Ze gaan daarmee heel bewust om.”

Volgens de Vereniging Hogescholen belanden de meeste afstudeerders in de creatieve industrie en de ICT-sector (80 procent). Hun ondernemende houding en het vermogen om net even anders te denken, leidt tot bijzondere bedrijven en initiatieven. De impact van genoemde sectoren in onze samenleving groeit. De creatieve sector vertegenwoordigt inmiddels 2,8 procent van het Bruto Nationaal Product; de ICT-sector 5 procent. In 2011 benoemde het Kabinet Rutte I de creatieve industrie als één van de negen topsectoren om Nederland innovatiever te maken. [Frank van den Nieuwenhuijzen]