2021

Coronatestmethode Fontys lijkt nog niet nodig bij start studiejaar

Acht landelijke pilots met grootschalig testen, gericht op het heropenen van het onderwijs, presenteren donderdag hun resulaten aan het ministerie van OCW. Ook de 'intelligente testmethode' van Fontys is daarbij. Teneur is wel dat ze vooralsnog niet nodig zijn.

Nicole Brunner“De werkelijkheid rond de coronacrisis is dat het momenteel meezit en daarmee lijkt onze testmethode, die gebaseerd is op doorlopend testen, even minder aan de orde”, zegt projectleider Nicole Brunner.

Volledige openstelling
“Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zegt: doorlopend testen is lastig uit te leggen nu we met z’n allen weer naar het terras mogen. Minister Van Engelshoven heeft een brief naar de hogescholen gestuurd waarin ze zelf als basisscenario voor het nieuwe schooljaar een volledige openstelling aangeeft. Niet eens op anderhalve meter.”

Op 13 augustus besluit het kabinet of het coronavirus dusdanig in bedwang is dat ook de anderhalve metermaatregel kan worden losgelaten.

Veelbelovende aanpak
Het projectteam heeft volgens Brunner een 'puike testvoorziening' opgezet met een veelbelovende aanpak, die mogelijk in de toekomst ook nog heel waardevol kan zijn. Zij voerde met Maarten van Andel, directeur van Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen, diverse gesprekken met het ministerie: “Dat was heel enthousiast over de Fontys-testmethode.”

Zeven andere hogescholen hebben een soortgelijke pilot uitgevoerd. Wat er bij Fontys uitspringt, is dat het testen gebeurt met speeksel en niet met een keel-/neusswap, die vaak als vervelend wordt ervaren. De validatie van de speekseltest is inmiddels zelfs gecertificeerd door het RIVM.

Doorlopend testen
“De kracht van onze methode is dat je doorlopend test. Je ziet dus of iemand het virus aan het ontwikkelen is, nog voordat die persoon zich ziek voelt. En kunt zorgen dat die persoon eerder thuis blijft.”

Hiermee wijkt de pilot dus af van de ggd, die onder andere test als mensen symptomen van corona hebben. De door Fontys gekozen methode is juist een vorm van asymptomatisch testen.

“Z
o mogelijk willen we aansluiten op de CoronaCheck-app, waardoor je ook op andere plekken toegang zou kunnen krijgen doordat je bij Fontys al doorlopend getest wordt.”

Presentatie resultaten
Het ministerie van OCW houdt donderdag in Rotterdam een conferentie waarbij de acht landelijke pilots, gericht op het heropenen van het onderwijs, hun resultaten presenteren.

Maarten van AndelFontys-directeur Van Andel is één van de vier genodigden die in de Maasstad aanschuiven voor een live gesprek met onder anderen de minister. De online presentatie van Fontys wordt verzorgd door de lectoren Anne Loonen en Joost Schoeber.

In de toekomst nog nodig
Brunner verwacht donderdag niet te horen of de hogescholen budget krijgen om hun testmethode door te ontwikkelen. “In de brieven die we van het ministerie hebben gezien, is de teneur om weer volledig open te gaan.”

Ze noemt het echter realistisch dat de testmethode in de toekomst alsnog nodig is. “We moeten nu niet doen alsof corona niet meer bestaat. Kijk naar wat er in Engeland gebeurt en naar de lockdown in Australië. Dat laatste land was coronavrij verklaard.”

“Ik hoop dat we met de presentatie van de resultaten donderdag de aandacht krijgen die onze methode verdient.” [Tim Durlinger]

Loes van Bavel
July
2021
Mooi resultaat om trots op te zijn! Hopelijk is inzet niet meer nodig, maar als Corona weer een opleving krijgt, is het fijn te weten dat ik met zulke knappe collega's werk die ons veilig proberen te houden.