november

Coronabesmettingen nemen ook bij Fontys toe

Zoals te verwachten gaat de toename van het aantal coronabesmettingen ook niet aan Fontys voorbij. Zowel de hogeschool Engineering als Economie en Communicatie in Eindhoven werd afgelopen week geconfronteerd met uitbraken onder de medewerkers.

Bij die laatste hogeschool vond een besmetting plaats bij een teamdag waarna meerdere docenten thuis in quarantaine kwamen te zitten.

Een nog wat grotere uitbraak vond plaats bij Engineering. Daar werd op maandag 1 november een studiedag gehouden waar 160 medewerkers, onderwijzend en ondersteunend personeel, bij aanwezig waren. Twee dagen later bleek een van de aanwezigen positief getest. Omdat in dezelfde week ook nog diverse teamdagen werden gehouden, bleek het virus zich verder verspreid te hebben.

"We hebben meteen actie ondernomen en medewerkers nog eens met klem verzocht zich aan de adviezen te houden: anderhalve meter, werk niet op locatie als het niet nodig is", zegt Ingrid Helderman van Fontys Hogeschool Engineering.

"Omdat we zagen dat het om meer ging dan een enkel geval, hebben we contact opgenomen met de GGD. Op hun advies hebben we nu iedereen verzocht om zich te laten testen, daarnaast vooral de zelftesten te blijven gebruiken en zowel bij klachten als bij niet-onderwijsgerelateerd werk thuis te werken."

Geen paniek
Onder de ruim 250 medewerkers van Engineering zijn nu tussen de 10 en 20 mensen besmet. "Hiervan zijn enkelen ziekgemeld, maar de meesten zijn thuis aan het werk. Gelukkig is niemand ernstig ziek. Er is nu geen reden tot paniek. We willen verdere verspreiding voorkomen, daarom hebben we direct de genoemde maatregelen genomen."

De hogeschool heeft het geluk dat het nu tentamenweek is en er dus nauwelijks normale onderwijsactiviteiten zijn. "En dat onderwijs en de tentamens gewoon door kunnen gaan. Het is nu ook weer niet zo erg dat we er in die zin hinder van ondervinden."

Afspiegeling
Van grote ongerustheid is ook bij het corona-crisisteam van Fontys geen sprake. "We zien inderdaad een toename van het aantal coronabesmettingen. Maar dat is niet vreemd. Met ruim 50.000 medewerkers en studenten zijn we ook gewoon een afspiegeling in het klein van wat er in de hele samenleving gebeurt", aldus veiligheidscoördinator Inge Bruynaers.

"Tot nu toe zien we gelukkig nog geen toename die grotere zorgen baart. Waar we uitbraken zien, zoals bij Engineering, proberen we die zo goed en zo snel mogelijk te traceren naar de bron. Vaak heeft het betreffende instituut zelf al maatregelen getroffen. En in twijfelgevallen, zoals bij Engineering, schakelen we met de GGD."

Volgens Bruynaers blijkt uit de toenemende besmettingen wel weer eens te meer hoe wenselijk het is dat ook binnen Fontys iedereen zich aan de regels houdt. Mondmaskers, thuiswerken waar mogelijk en niet naar de campus bij klachten. En twee maal per week een zelftest doen.

Al is ook dat slechts een advies en niet iets dat kan worden afgedwongen. "Maar we gaan er iedereen weer wel op wijzen om die zelftesten toch vooral te blijven doen." [Jan Ligthart