Corona versnelt vernieuwing digitale tools en systemen
Fontys constateerde vorig jaar al dat haar digitale leeromgeving, waaronder tools en systemen vallen, toe was aan vernieuwing en startte daarvoor een programma. Dat kwam door de coronacrisis in een stroomversnelling. “We nemen nu sneller beslissingen.”
De urgentie om tools en systemen binnen de digitale leeromgeving (DLO) te vernieuwen of aan te schaffen werd plotseling zichtbaar nu iedereen online moest gaan lesgeven door de coronacrisis.
“Dit gevoel van urgentie heeft ertoe bijdragen dat de samenwerking tussen de verschillende partijen sneller en beter ging en veel mensen zich extra hebben ingezet”, aldus Anne Floor Erdman. Zij vervangt sinds januari programmamanager Pleuni van Rooij vanwege zwangerschapsverlof.
Lessen organiseren
Onder de DLO vallen allerlei systemen en tools die docenten kunnen gebruiken bij het lesgeven, zoals digitale systemen die helpen om hun lessen te organiseren. Ook het online tentamineren of de digitale portfolio vallen eronder.
Voor een van die systemen, het learning management-systeem (LMS), loopt op dit moment al een aanbesteding. Volgende week gaat Fontys beoordelen met welke aanbieder de school in zee gaat. De planning is dat het nieuwe LMS vanaf augustus wordt ingericht en geïmplementeerd.
Het systeem Test Vision werd onlangs al versneld ingevoerd. Hierdoor werd online toetsen beter mogelijk. “En er komen nog meer systemen achteraan”, aldus Erdman.
DLO-coaches
De programmamedewerkers bedachten dat het voor de invoering en het goede gebruik van nieuwe tools en systemen het belangrijk is dat docenten worden ondersteund. Daarvoor worden per instituut zogenaamde DLO-coaches ingezet, die hen daarbij begeleiden.
“Dat is het grote verschil met eerdere keren dat nieuwe systemen werden ingevoerd. We beseffen dat het niet alleen gaat om het gebruik van de juiste knopjes, maar ook om hoe we de systemen didactisch kunnen inzetten”, aldus Erdman.
Digitale studiedag
“Zo ontstond het idee dat deze DLO-coaches ook nu al hun kennis goed zouden kunnen inzetten voor het huidige online lesgeven van docenten.” Dat leidde tot de organisatie van een digitale studiedag over blended learning, die morgen wordt gehouden en waarvoor 500 docenten zich al inschreven.
Op deze studiedag gaan de DLO-coaches onder meer best practices van blended learning laten zien, waarin duidelijk wordt wat de mogelijkheden zijn van deze onderwijsvorm, waarin offline en online lessen worden gecombineerd. [Petra Merkx]