Corona als je persoonlijke coach

Aan wilskracht geen gebrek. Het is de moed die me soms ontbreekt. Terugkijkend op de afgelopen weken van coronacrisis zijn er een aantal dingen die ik al lang wilde maar niet durfde en nu tòch doe. Corona blijkt een effectieve ‘performance coach’ voor me.

Zo durfde ik niet voor de camera. Zodra ik mezelf op video zag en hoorde, gilde mijn innerlijke criticus vol haat in mijn oor: ‘Wat kijk je duf uit je ogen, wat glimt je kop, wat doe je raar met je mond, wat zeg je vaak uh …’ Etcetera.

Toen de sluiting van de school zich aandiende, wist ik één ding zeker: mijn lessen in de minor GAAN HOE DAN OOK DOOR! Online weliswaar. De cameracriticus is niet weg, mijn angst om te falen evenmin. Maar ik laat me er niet langer door weerhouden. En wat een vrijheid geeft dat!

Ook durfde ik geen geld te vragen voor mijn onderneming. De Liefdesdokter ontstond uit een actie om geld in te zamelen voor het Rode Kruis, bijna 10 jaar geleden, toen ik mijn eerste inloopspreekuur hield in een kroeg in Eindhoven. Het was zo leuk dat ik het ben blijven doen.

Van het een kwam het ander: ik kocht een caravan en liet die bestickeren en ging samen met andere enthousiaste mensen op pad. We besloten er een onderneming van te maken. Geld vragen voor wat ik met zoveel liefde doe, bleef een dingetje. Nu we door corona al onze betaalde opdrachten op congressen en evenementen hebben zien verdwijnen en onze huur doorloopt, heb ik de onderhandelaar in mezelf gevonden.

Nog iets wat ik zeker weet: De Liefdesdokter GAAT HOE DAN OOK DOOR! Online weliswaar. Mijn ‘smetvrees’ voor geld is niet weg. Mijn aarzeling evenmin. Maar damn wat is het lekker dat ik onlangs een eerste betaalde online opdracht binnenhaalde voor De Liefdesdokter.

Wat doe jij nu wèl van wat je eerder niet durfde, dankzij ‘Coach Corona’?

Inge van de Vorst is oprichter van De Liefdesdokter en zij is docent bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en coachende vaardigheden voor docenten Fontysbreed.

rien
Goeie bal Ing!