april

Congres stoomt nieuwe leraren klaar voor de toekomst

Is het huidige onderwijssysteem goed genoeg of moeten er dingen veranderen om leerlingen echt tot hun recht te laten komen? Die vraag werd donderdag beantwoord tijdens het FLOT-congres in Tilburg, waar studenten van de lerarenopleiding klaargestoomd werden voor het onderwijs van de toekomst.

Waar er plek is voor zeker 300 man, werden er ‘maar’ 70 kaarten voor het congres gereserveerd. Dat weerhoudt de organisatie, die bestaat uit studenten van de Tilburgse Lerarenopleiding, er echter niet van om de dag tot een groot succes te maken. “Iedereen die hier zit heeft affiniteit met onderwijs, dus we gaan gewoon lekker van start.”

Het onderwijscongres moet een leuke dag vol leerzame workshops worden. Maar voordat die van start kunnen gaan is het podium eerst voor keynote-speaker Luc Stevens, onderwijspsycholoog en oprichter van stichting NIVOZ, het Nederlandse Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken. Hij deelt zijn gedachten over de toekomst van het onderwijs met alle aanwezigen.

Luc Stevens tijdens het FLOT onderwijscongresAnders denken
“Je kunt op de toekomst rekenen, maar dan moet je wel anders gaan denken”, start Stevens zijn betoog. “We zien het onderwijs van nu als een kindvriendelijke werkplek, maar we weten ook dat er een sterk verminderde motivatie is bij leerlingen en studenten en dat er permanente uitval is.”

Het pedagogische aspect van onderwijs is dan ook een van de belangrijkste factoren om de verbinding met de samenleving weer op te zoeken, vervolgt hij. “Je maakt samen met de leerlingen het onderwijs. Zij zijn geen voorwerpen, maar de onderwerpen van ons bestaan. Er gebeurt namelijk veel meer in je klas dan alleen hetgeen dat verbonden is met het vak dat je geeft. Het omgaan met je leerlingen komt wat dat betreft op de eerste plaats en het vak op de tweede.”

Anders dan normaal
De manier van opleiden moet veranderen, is de onderwijspsycholoog van mening. “Kies er dan ook voor om dingen anders te doen dan ‘normaal’, om bijvoorbeeld betere resultaten bij je leerlingen te krijgen. Laat zien wat ze kunnen, schrap de onvoldoendes en zoek de interactie op, zodat er meer ruimte ontstaat voor leren en presenteren.”

Om ervoor te zorgen dat de toekomstige onderwijsprofessionals inderdaad iets leren, volgen alle aanwezigen verschillende workshops over onder andere de relatie tussen leerling en docent, de veerkracht bij (beginnende) docenten, klassenmanagement, gedragsproblemen en orde houden in de klas. FLOT-student Jonathan steekt daar naar eigen zeggen veel van op. “Ik heb nu al twee lezingen bijgewoond en krijg verschillende visies te horen, die ik uiteindelijk mee kan nemen in mijn eigen werk."

Het FLOT onderwijscongresGeen randzaken maar passie
Of het onderwijs op de schop moet, weet Jonathan nog niet zeker. “Het gaat wat mij betreft goed, maar het kan altijd beter. Velen hebben echt de juiste motivatie en zijn begaan, maar dat gaat af en toe wel verloren in de onderwijssystemen. Leraren moeten niet te veel bezig zijn met allerlei randzaken zoals administratie, maar zich juist focussen op wat zij het liefste doen.”

Annelot en Vera zijn dagelijks bezig met onderwijsvernieuwing. Zij volgen de opleiding Learning College, een pilot die zich vol inzet op het onderwijs van de toekomst. “Die opleiding stopt, want na drie jaar zijn er maar zeven studenten ingeschreven.” De twee mogen de opleiding wel afmaken en zijn straks - als het goed is - klaar voor het onderwijs van de toekomst. "Daar is heus wel animo voor, maar als je structuur nodig hebt past het regulier onderwijs van nu beter.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd