Tilburg,
januari

Condoom-statement met ‘sletterig meisje’

Het nieuwe Nederlandse condoommerk Huzzy, bedacht door Fontys-student Rick Luteijn, wil het taboe doorbreken over seks en schoonheidsidealen voor alle genders. Het merk doet dat onder andere met een commercial waarin alle soorten mensen (naakt) te zien zijn.

De condooms van het merk Huzzy worden sinds enkele maanden via verschillende on- en offline retailers verkocht. Rick Luteijn, die in Tilburg de studie Trendresearch and Conceptcreation in Lifestyle volgt, begon met de eerste schets van het concept en betrok er andere studenten bij.

Medestudent Iris de Smit gaat nu over de content op de website en social media van het merk en Yannick Wille, student rechten aan de Universiteit van Amsterdam, doet het commerciële gedeelte: de marketing en sales.

Geuzennaam
“De naam Huzzy is eigenlijk een geuzennaam”, vertelt Rick. “Huzzy betekent in straattaal zoiets als ‘sletterig meisje’. Wij gebruiken deze term juist omdat we vinden dat denigrerende taal tegenover vrouwen absoluut niet thuishoort in onze tijd.”

Rick zit in zijn laatste jaar. Huzzy staat los van zijn studie, maar wat hij leert tijdens zijn lessen, kan hij wel uitvoeren bij zijn eigen merk.“Ik kom zelf uit een vrij conservatief milieu, maar het progressieve past veel beter bij mij. Ik wilde daarom de andere kant van het conservatieve denkbeeld onderzoeken en ben zo aan deze opleiding gestart.”

Maatschappelijke pijnpunten
"Ik speel sinds begin 2017 al met het idee om een merk te lanceren dat taboes zou doorbreken en dat maatschappelijk pijnpunten aan de kaak stelt. Tijdens de opleiding bekeek ik onder andere de condoommarkt. Die is heel statisch, heel mannelijk en bijna vrouwonvriendelijk.”

Via de opleiding leerde Rick ook Iris kennen. Zij was al langere tijd bezig met onderwerpen als seksualiteit en gelijkheid. “Onze twee maatschappelijke onderwerpen sloten perfect op elkaar aan en daarom besloten we samen Huzzy verder uit te bouwen.”

Podium voor iedereen
“Huzzy begon met het idee om vrouwen hetzelfde podium te geven als mannen. Later kwamen we tot de conclusie dat we ons niet specifiek wilden richten op vrouwen. Vrouwen en mannen van kleur, mensen in transitie, queer personen en mensen met een beperking: iedereen verdient een podium.”

Hun Instagram-account is gebaseerd op inclusiviteit. En ook met hun commercial willen ze laten zien dat álle mensen ertoe doen. Ook Iris vindt het belangrijk dat deze boodschap goed overkomt.

Schoonheid, liefde en seks
“Het is belangrijk dat iedereen zichzelf kan herkennen in beelden over schoonheid, liefde en seks. Op deze manier zorgen we voor meer erkenning en wordt het ideaalbeeld van schoonheid gezonder en realistischer.”

Het merk is gelanceerd in augustus en de verkoop van de condooms is toen ook gestart. “We zouden het heel tof vinden als we - wanneer alles weer opengaat - met een stand op grote festivals staan bijvoorbeeld. We verkopen nu alleen online, onder andere via onze eigen website Huzzy.love.”

Pink washing
Op de vraag of het opstarten van dit merk geen pink washing is (marketingstrategie, gericht op het promoten van producten door een homovriendelijk beeld) is Rick heel duidelijk: nee!

“Het maatschappelijke doel is voor ons belangrijker dan het economische doel. Grote bedrijven doen soms wel aan pink washing en laten dan voor de bühne bijvoorbeeld een licht getinte vrouw in hun reclames zien of kiezen de middenweg. Wij kiezen geen middenweg, wij staan écht achter onze missie zijn er voor iedereen.” [Jacky Eickes]

josine
mooi!!
Saskia Blom
Trots om dit te lezen:
Er is werk te doen en jullie pakken het super op!

Veel succes toegewenst,
Saskia
Rens van der Vorst
2021
Weer wat geleerd. Altijd gedacht dat pink washing iets te maken had met coronagerelateerde hygiëne.