Net als Avans

Ik werk bij de dienst IT. Wij van de dienst IT, vinden IT belangrijk. Zo zijn wij. Maar dat komt omdat wij van de dienst IT zijn. En dus beroepsgedeformeerd.
Maar niet alleen wij. Héél véél mensen vinden IT héél belangrijk. We discussiëren heel wat af binnen Fontys. Vaak op het scherpst van de snede. We willen de beste zijn! Het beste onderwijs voor onze fantastische studenten! Dus hebben we de beste IT nodig! En daar maken we ons hard voor, soms tegen elkaar.
Maar is dat niet een beetje overdreven?

Is goed niet gewoon goed genoeg? Goed onderwijs, dat gaat veel meer over goede docenten. Over passie. Lijden en oogsten. Enthousiasme. Betrokkenheid. Samenwerken. Een goed curriculum. Goede samenwerking met het werkveld. Afspraak is afspraak. Creatieve onderzoekers en ga zo maar door. Dat is toch waar goed onderwijs over gaat?

Want stel je voor dat IT écht zo belangrijk was. Dat de beste IT bijna vanzelf zou leiden tot het beste onderwijs. Dan zouden we ons moeten afvragen: wie is de beste hogeschool van Nederland volgens de Keuzegids? Wie behaalde in 2017 voor de zesde keer de nummer één positie? Ah, Avans uit mijn Breda.
Doorredenerend hoeven we dan alleen maar een project te starten waarbij we de IT van Avans kopiëren. Orisis voor inschrijven, Blackboard als ELO, Remindo voor toetsen, lekker centraal inrichten en ga zo maar door. Dat kost ons maximaal twee tot drie jaar, maar dan zijn óók wij de beste grote hogeschool van Nederland.

Of toch niet?

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken'.