juni

Gebouwen met knopjes

Op diverse Fontys-campussen wordt flink gebouwd. Het ziet er naar uit dat zowel in Eindhoven als in Tilburg mooie frisse gebouwen de grond uit worden gestampt. Ik heb een hartstochtelijke wens voor de binnenkant van die gebouwen: ik zou zo graag een gebouw met knopjes willen!

Met mijn kinderen ga ik veelvuldig naar het museum. Mijn kinderen vinden dat geweldig, maar het moet wel een 'museum met knopjes' zijn. Een museum met knopjes laat zich vrij breed definiëren; eigenlijk voldoet elk museum waarbij niet geldt 'kijken doe je met de oogjes'. Zolang je dingen aan kan raken, uit kan proberen en kan onderzoeken, is het al goed.

Een tijdje terug zat ik met een groep studenten van de minor Digital Marketing in het ICT-gebouw op de campus in Eindhoven. We zaten te kijken naar de bouwtekeningen van het nieuwe gebouw die aan de muur hingen. “Het lijkt erop dat het erg strak en mooi gaat worden”, vonden de studenten. Ik wees naar een aantal ronde schijven achter hen op een muur. “Denken jullie dat die ronde schijven meeverhuizen?”, vroeg ik. “Wat zijn die ronde schijven dan?”, was de vraag. “Dat is een kalender”, gaf ik aan, “daar kan je lekker aan draaien”.

Na een paar minuten werd de verleiding bij één van de studenten toch wel groot. Ze ging aan de schijven draaien om de tandwiel-kalender naar het nu te verzetten. Er verscheen een grote glimlach op haar gezicht. Wat zou ik zulke glimlachen graag vaker zien! In een tijd waarin opleidingen voor een groot deel prima online aan te bieden zijn, moet je extra investeren in het aantrekkelijk maken van elkaar face2face ontmoeten.

De ruimte moet een extra waarde toevoegen, moet fijn zijn om in te verkeren, en in de ruimte zelf moet ook iets te leren zijn. De gebouwen moeten zo gaaf zijn dat studenten liever offline op Fontys samenkomen dan dat zij online studeren.

Ik zou zo graag microscopen zien in studielandschappen waarin ik mestkevers kan bestuderen. Ik wil visuals zien waarin ik een DNA-structuur kan ontwaren. Ik wil wereldkaarten zien waarbij ik met van die leuke knopjes de smart cities in de wereld kan zien oplichten, ik wil platen over elkaar kunnen schuiven om te zien wat er gebeurt wanneer je steeds een dimensie aan een probleem toevoegt. Ik wil bakken met LEGO bij iedere vergaderruimte, ik wil beschrijfbare muren, ik wil robots door de gangen zien rijden en ik wil klepjes kunnen optillen om achter die klepjes allerlei innovaties te kunnen ontdekken.

Zo. Mijn verlanglijstje is klaar. Nu wachten totdat het Sinterklaas is.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Lucienne
July
2019
Knoppen om zelf de lichtintensiteit in te stellen in de ruimte waar je werkt. Duurzamer door meer gebruik van natuurlijke luchtverversing (ramen die open kunnen) en natuurlijk licht (ipv automatische lichtwering en tl-buizen). Menselijke activiteit gebruiken om energie op te wekken voor beeldschermen en laptops, zoals een loopband bij een statafel en fietspedalen onder de vergadertafels. Interactieve kunstwerken aan de muur. Of het plafond.
Monique Peels, directeur Huisvesting
June
2019
Je bent meer dan van harte uitgenodigd om je verlanglijstje met ons op te pakken Eveline! Sinterklaas bestaat misschien wel echt ;).
Tom toebes
June
2019
Eveline heeft een punt. Onze gebouwen moeten een meerwaarde hebben boven online studeren (MOOC's e.d. kunnen wel een aanvulling vormen)! Veel musea zijn tegenwoordig inderdaad ingericht om te 'ervaren', misschien valt daar nog van te leren bij het inrichten van onderwijslandschappen! ;-)