Eindhoven,
09
januari
2019
|
10:02
Europe/Amsterdam

Digitale detox

Net voor de kerstvakantie zag ik een LinkedIn-post voorbij komen met de stellingname dat we niet te hard werken, maar te weinig opladen. Dat is nou zo’n oneliner die de spijker op z’n kop slaat.

We werken niet te hard, maar we laden te weinig op. We liggen te weinig aan de mentale oplader. Mijn vermoeden is dat dit samenhangt met ons gebruik van al die devices die ook een oplader nodig hebben. ’s Avonds met je smartphone op de bank, dat zorgt ervoor dat de smartphone niet opgeladen wordt, maar ook jijzelf niet. Je hoort dan ook steeds meer berichten over de verslavingsgevoeligheid van social media, over de onrust van het 24/7 bereikbaar en beschikbaar zijn en over de nadelige effecten van blauw licht. Wanneer vrije tijd zich vermengt met dergelijke aspecten, dan is het niet vreemd dat wij onszelf te weinig opladen.

Ik werk graag en veel. Maar iedere vakantie doe ik even helemaal niets. Dan werk ik even niet, worden er even geen mails beantwoord en ben ik even niet thuis op social media. Een digitale detox noemen we dat. Thuis lukt me dat niet, maar op vakantie wel. Dus moet het hele gezin noodgedwongen voor de digitale detox op vakantie. Het liefst naar een huisje zonder WiFi, in ‘the middle of nowhere’. In de kerstvakantie betekende dat heel vervelend een verblijf in een oude wijnschuur op het Franse platteland. Ja, je moet er wel wat voor over hebben.

Voor het nieuwe jaar wens ik iedereen heel veel fijne momentjes aan de mentale oplader!

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

 

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.