Eindhoven,
20
maart
2019
|
09:58
Europe/Amsterdam

Bewegen is het nieuwe veranderen

Op de Rachelsmolen-campus gaan de vier hogescholen in gebouw R4, eindelijk, samensmelten naar één. We noemen dat met klem niet ‘de oude HEAO’, we noemen het liever ook geen fusie en ook geen reorganisatie. We noemen dat graag een beweging.

Het woord ‘beweging’ is een fascinerend woord. Er gaat kracht vanuit, er gaat positieve energie vanuit, er gaat een ‘flow’ vanuit. Beweging is gezond, het zorgt voor verandering, er gaat iets vanuit waaraan je wel moet deelnemen.

Het vormen van een beweging is dan ook hartstikke hip. Zo richtte de Fransman Macron geen politieke partij op maar startte hij een beweging. In Italië hebben we de vijfsterrenbeweging. En in Nederland ziet Jesse Klaver Groen Links het liefst als een beweging en ook Rob Jetten organiseert graag beweging. Bewegen is het nieuwe veranderen.

Bewegen gaat echter niet zonder slag of stoot. Zo heeft Macron zich de gele hesjes op de hals gehaald, waarbij je je inmiddels voorzichtig af kunt vragen of de gele hesjes het land niet meer geschaad hebben dan dat Macron het land beter heeft gemaakt. En de Italiaanse vijfsterrenbeweging heeft zich zo’n beetje heel politiek Europa op de hals gehaald. De ‘broertjes’ Jesse en Rob hebben zich pitbull Dijkhoff op de hals gehaald. Wie beweegt maakt vrienden, maar niet altijd en overal.

Aan het energieke woord ‘beweging’ kleeft dan ook een klein randje. Er gaat een soort 'all-in'-gedachte van uit: ben je niet voor dan ben je tegen. Daarbij lijkt er minder ruimte voor een debat op losstaande standpunten. Bij een politieke partij kun je het bijvoorbeeld gemakkelijk eens zijn met het ene standpunt, maar oneens zijn met een ander standpunt. Bij een politieke beweging gaat dat bijna niet. Je gaat mee met de beweging of niet.

Hoe hip het woord beweging ook is, het is verre van nieuw. Zo startte ook Jezus zo’n tweeduizend jaar geleden een beweging. De geschiedenis leert dat er na beweging op een gegeven moment een tijdperk van nuance volgt.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag, en soms dat van haar eigen zoontje, onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.