december

Cobex: voor een extra uitdaging naast je studie

Wat doe je als je in jouw ogen onterecht een bindend negatief studieadvies hebt gekregen? Of je bent het niet eens met een beoordeling? Je kunt dan een beroep doen op het College van beroep voor de examens (Cobex). Maar niet iedereen is daarvan op de hoogte, ondervond studentlid Eli Slaats (24).

Kort nadat iemand in Eli's omgeving een negatieve beoordeling had gekregen en niet wist waar ze terechtkon om hiertegen in beroep te gaan, ontving Eli Slaats een vacature om als studentlid zitting te nemen in het Cobex. Daar had de destijds tweedejaars student ICT nog niet eerder over gehoord.

“Ik las dat een student naar het College van beroep voor de examens kan stappen als deze het niet eens is met het bindend negatief studieadvies of beslissingen van de examencommissie. Belangrijk voor mij was dat er studentleden zitting hebben in dit orgaan.”

De kennis van Eli kwam niet verder dan de examenkamer van het instituut. Een examenkamer is onderdeel van de examencommissie en buigt zich over uitslagen, bezwaren en verzoeken. In zo’n examenkamer zitten medewerkers van de betreffende opleiding. En juist dat feit raakt aan Eli's rechtvaardigheidsgevoel.

Eli Slaats Begrepen worden
“Als een student het gevoel heeft dat hij onterecht beoordeeld wordt, is het fijn dat er een plek is waar hij terechtkan en gehoord wordt door mensen die hem begrijpen. En wie kunnen dat beter dan studenten?”, vraagt Eli.

Volgens Eli kunnen studenten zich vaak wat beter verplaatsen in andere studenten dan medewerkers die eerder beoordelen vanuit wetten en regels. “Die benadering ligt ver af van een student die graag wil vertellen waarom hij op een bepaalde manier heeft gehandeld.”

Belangrijk voor Eli is om studenten gerust te stellen op een zitting en om te laten weten dat ze gehoord worden. Vaak zijn ze erg emotioneel, is diens ervaring. “Ik stel ze op hun gemak door gerichte vragen te stellen over een specifieke situatie. Daaraan kunnen ze afleiden dat er met aandacht naar hun zaak is gekeken.”

Evenwaardig
Eli heeft de sterke overtuiging dat de mening en het inzicht van docenten en studenten in het Cobex evenwaardig worden meegenomen in de besluitvorming. “Voor en na een zitting bespreken we de zaak. Daarbij krijgt iedereen evenveel ruimte. Na een hoorzitting besluiten we in gezamenlijkheid of een zaak gegrond of ongegrond moet worden verklaard.”

Iedere student kan solliciteren om als studentlid zitting te nemen in het Cobex. Maar er zijn wel een aantal belangrijke dingen die je moet kunnen, stelt Eli. “Je moet flinke stukken tekst door kunnen spitten. Dat kan best taaie stof zijn.” Maar het belangrijkste is volgens Eli dat je een groot empathisch vermogen hebt en dat je je onpartijdig opstelt.

Onpartijdig
“Ik probeer de situatie te begrijpen en dat kan alleen als je je inleeft in beide partijen. Het is dus zeker niet zo dat je er zit om elke student te helpen zijn gelijk te halen.” Beginnende studentleden krijgen een introductietraining. Ook ontvangen zij een vergoeding voor hun inzet.

Volgens Eli staat de functietitel niet alleen sjiek op je cv, deelname aan het college is ook heel leerzaam. “Ik vind het erg interessant om de juridische kant mee te krijgen.” Maar ook dat is voor dit studentlid niet de voornaamste reden van deelname. “Het belangrijkste voor mij is dat ik mijn medestudenten kan bijstaan in een moeilijke situatie. Ik heb het gevoel dat ik echt goed werk doe.” [Marieke Verbiesen]

College van beroep voor de examens

Wanneer je het niet eens bent met de uitspraak van een examencommissie kun je aankloppen bij het College van beroep voor de examens. Maar dan moeten er wel voldoende studentleden zijn. Op dit moment heeft het orgaan een vacature uitstaan voor meerdere studentleden. Eli Slaats studeert over een halfjaar af. En langer aanblijven, is niet toegestaan. En dat geldt ook voor andere studentleden. Wil je meer weten over de vacature of wil je meteen solliciteren? Ga dan naar de website van het Cobex. Solliciteren kan tot 19 december.