2022

'Leden medezeggenschap houden zich veel te stil'

Tot uiterlijk 31 mei kan iedereen bij Fontys weer een stem uitbrengen voor de centrale medezeggenschapsraad.  Sinds gisteren staan de verkiesbare kandidaten online op de webpagina van Fontys Denktank. Theo Dersjant ergert zich echter bont en blauw aan wat hij daar leest en vooral niet leest en schreef er onderstaande opinie over.

Theo DersjantMag ik het eerlijk zeggen?
Ik heb zelden zo'n nietszeggende waaier aan clichés voorbij zien komen nadat ik de portretjes van de kandidaten openklikte. Het lijken wel waterschapsverkiezingen! Iedereen wil iets waar niemand iets tegen kan hebben. Bij voorbaat ga ik dan maar niet stemmen.

Terzijde: krijgen we nog een verantwoording van wat de huidige cmr-leden de achterliggende tijd met 'mijn' mandaat hebben gedaan? Er is immers nogal wat gebeurd in de recente jaren!

Als je mr-verkiezingen levend wilt maken, zorg er dan voor dat er - om in politieke termen te spreken - ook echt iets te kiezen valt. Nu is het een kwestie van wie de meeste mensen kent (op de grootste opleiding zit).
Ik weet zeker dat het na de verkiezing weer oorverdovend stil wordt rond de diverse individuele standpunten van de cmr-leden.

Ik wil graag in concrete zin weten:

• Wat de diverse kandidaten het meest prangende probleem vinden
  • Hoe ze zich bij komende kwesties gaan opstellen
  • Wat de huidkge kandidaten met het mandaat hebben gedaan

Zolang ik daar helemaal geen zicht op heb, zal ik niet alleen niet gaan stemmen, maar ook al mijn collega's oproepen om het stempotlood ditmaal ongebruikt te laten.  Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg voor medezeggenschap. Maar dan moet daar wel invulling aan worden gegeven.

Hetzelfde geldt - terzijde - ook voor de imr-verkiezingen.

Theo Dersjant is medewerker van Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg.

CB
June
2022
Ik snap dhr. Dersjant wel.
Lees je bijvoorbeeld het krantje van de HU of de UU, dan struikel je zo wat over de artikelen over de medezeggenschap. Beetje openbare reuring rond de medezeggenschap in de tent is juist goed :-)
Francesca
2022
zeker in het kader van de Transitie mediatheken is het van belang om duidelijk aan te geven hoe jij hier als CMR-lid over denkt of waar jij je aandacht op richt! Transparant en open communiceren is belangrijk in dit proces.
Rosemarie Moonen
Beste Theo,
Goed dat je het aangeeft en het zet mij als huidig CMR-lid zeker aan het denken. Hoewel ik denk dat ik naar de collega's in mijn netwerk actief uitdraag wat ik met het mandaat heb gedaan en ik ook actief een relatie met een aantal DMR-en heb, realiseer ik me dat dat maar een klein deel van onze Fontyspopulatie is. En eerlijk, vorige week was de zichtbaarheid van de CMR in de cyclus onderwerp van (verbeter) gesprek. We pakken het op. Op jouw vraag: mijn bijzondere aandacht gaat uit naar werkdruk, een toekomstbestendig Fontys en de student als kompas. Hoewel diegenen die mij kennen weten dat ik een stevig gesprek niet uit de weg ga, blijft ook medezeggenschap een dialoog waarin er in standpunten ook nog bewogen kan worden. Open is dus dan ook hoe ik me opstel. Aan iedereen: je stem laten horen kan geen kwaad.
Theo Dersjant
Beste Rosemarie,
Je noemt drie 'punten van aandacht'. En laten die nou precies duidelijk maken wat ik bedoel. Wat is er dan mis met de werkdruk? Wat moet er anders? Werkdruk op zich is geen thema. Wel wat daar volgens jou mee moet gebeuren. Niemand kan tegen 'toekomstbestendig' zijn. Wat bedoel je hier concreet? En: 'de student als kompas' is een hol containerbegrip. Ik zou zeker niet blind achter alle grillen en wensen van studenten aan willen hollen. Kortom: wat bedoel je daar dan mee? Zie je? Driemaal niet ingevulde containerbegrippen. Als ik op je stem, heb ik nog geen idee wat je met die stem gaat doen.
monique van de ven
2022
Uit het hart gegrepen. Ik dacht dat er een heel verhaal schuil zo gaan achter elke elke quote, maar niets... Op basis van wat foto's en cliché's ga ik natuurlijk geen stem uitbrengen.