Eindhoven, Tilburg,
februari

Grote namen bij Dutch Happiness Week

Tachtig cliënten van Lunet Zorg (voor mensen met een verstandelijke beperking) openen samen met kunstenaarscollectief Carte Blanche de Dutch Happiness Week. Deze week, mede georganiseerd door Fontys, begint op 18 maart. Ook onder anderen Heleen van Royen, Ap Dijksterhuis en Vincent Bijlo geven die week lezingen.

De voorstelling van de clënten van Lunet Zorg heeft als thema ‘stedelingen’ en is geïnspireerd door Mahagonny van Bertolt Brecht. Het gaat over een zoektocht naar geluk in de stad.

Geluksprofessor
In de Dutch Happiness Week, van 16 tot en met 24 maart, zijn er op verschillende plekken lezingen, voorstellingen, workshops en andere activiteiten rond het thema ‘geluk’.

Onder anderen schrijfster Heleen van Royen, die de film Het doet zo zeer maakte over haar dementerende moeder, is te gast. ‘Geluksprofessor’ Ab Dijksterhuis komt spreken over zijn nieuwste boek Maakt geld gelukkig?.

Oud-voetballer van PSV en muzikant Björn van der Doelen gaat tijdens een avond over ‘Sportief presteren’ in op de ups-and-downs in zijn carrière. Marcel van Herpen leidt de avond in met zijn ervaringen als pedagoog in de sport.

Het grootste Nederlandse event over werkgeluk: Happy People – Better Business op 20 maart maakt ook onderdeel uit van de Dutch Happiness Week.

Vijfde editie
Het is de vijfde editie van de ‘geluksweek’, die Fontys samen met Parktheater Eindhoven organiseert. Daar hebben zich door de jaren heen allerlei organisaties bij aangesloten, zoals Archipel Zorggroep, ContourdeTwern, Theaters Tilburg en Bibliotheek Midden Brabant .

De geluksweek begon in Eindoven. Inmiddels doet ook Tilburg mee. Schagen en Roerdalen hebben die week eveneens activiteiten. Deze twee gemeenten hebben net als Eindhoven zogenoemde geluksplekken. Tilburg krijgt die ook. Daar worden ze woensdag gepresenteerd, in samenwerking met 'geluksambassadeur' Leo Bormans, die onderzoek doet naar geluk. Studenten van de Fontys Economische Hogeschool Tilburg werkten eraan mee. [Petra Merkx]

Kijk voor het volledige programma op: www.dutchhappinessweek.nl.